Innovatie hoveniersbedrijven

Innovatie is een mooi woord en wordt ook vaak genoemd in het kader van de hoveniersbranche. Maar wat kun je daar als hovenier nu concreet mee? Bijgaand treft u een handreiking. 

Innovatie en tuintrends

Belangrijk bij het onderwerp innovatie is dat hoveniers op de hoogte zijn van tuintrends. De Stichting Tuinpromotie Nederland, dat een gezamenlijk initiatief is van Branchevereniging VHG en Tuinbranche Nederland, doet elk jaar onderzoek naar maatschappelijke trends en vertaalt deze naar de tuin. Aan de hand van de verschillende tuintypes worden hierop toegesneden sfeerbeelden opgesteld. Deze sfeerbeelden worden uitgewerkt in modeltuinen, die aangelegd worden in De Tuinen van Appeltern.

Om hoveniers vertrouwd te maken met deze tuintrends, vinden er diverse voorlichtingsbijeenkomsten plaats in onder andere de regionale afdelingen van VHG.

Een eerste reactie van hoveniers op de tuintrends is vaak; ‘Wat kan ik met deze tuintrends? We leggen toch geen tuin voor één jaar aan?’ Dat klopt natuurlijk helemaal. Maar deze tuintrends bieden wel inspiratie om de klant te adviseren bij het anders inrichten van verouderde borders of het plaatsen van specifieke tuinaccessoires. Waarom zou een hovenier hiermee niet kunnen en willen laten zien, dat hij/zij een brede kijk op de tuin heeft? De tuin is iets persoonlijks. De trends helpen te denken in doelgroepen en een handvat te geven bij het afstemmen van het advies op de doelgroep. 

Innovatie en maatschappelijke trends

Hoveniers die willen innoveren dienen goed op de hoogte te zijn van maatschappelijke trends. De tijd dat we de tuin compleet betegelden is voorbij. De functie van de tuin is namelijk aan het veranderen. We willen er kunnen genieten. Van de natuur. Samen met familie en vrienden. De tuin moet aangepast zijn aan de wensen van de bewoner.

Ouderen willen graag langer zelfstandig blijven wonen en dan het liefst in hun eigen huis. De tuin moet meegroeien met de wat de bewoners behapbaar inden. Hoveniers kunnen adviseren bij het ontwerp en de inrichting van de tuin, maar vervolgens ook ‘ontzorgen’.

Innovatie en duurzaamheid

Behalve het uiterlijk van de tuin, is er de laatste tijd ook steeds meer belangstelling voor duurzaamheid. De toegevoegde waarde van de tuin is, dat het iets van jou is, je er prettig voelt en van een stukje natuur aan huis kunt genieten. 

Dat levert ook een stuk economische waarde op, want een huis in het groen is al gauw 10% meer waard. Ook een aardig argument om in de tuin te investeren. Bovendien heeft de landelijke overheid zijn oog op de particuliere tuin laten vallen. Het klimaat verandert. Doen we niets, dan zullen we hiervan op termijn een enorme schade ondervinden. De biodiversiteit in ons land staat eveneens stevig onder druk. Het effect op bijen en daarmee de bestuiving van bijvoorbeeld vruchtbomen, springt meteen in het oog. De oplossing van deze problemen houdt niet op bij de schutting van de particuliere tuin.

Daarom wordt ook met belangstelling gekeken naar wat hoveniers hierin kunnen betekenen. De komende jaren zal de overheid de bewustwording van dit soort problemen bij burgers steeds meer gaan aanwakkeren.

Innoveren als hovenier en insteken op duurzaamheid biedt dus kansen. 

Meer over duurzaamheid hoveniersbedrijven
 
 

Innovatie en professionaliteit van het hoveniersbedrijf

Innovatie kan ook bestaan uit het professionaliseren van het eigen bedrijf. Met andere woorden: zorgen dat de kwaliteit van de geboden dienstverlening omhoog gaat. Professionaliteit en kwaliteit geven vertrouwen. Zeker als je een nieuwe tuin laat aanleggen, want dat doe je niet elke dag. Het is een  investering.

Als klant moet je op de gekozen hovenier kunnen vertrouwen, dat hij het werk levert zoals afgesproken is. Dat begint met een heldere presentatie van wie je bent en wat je te bieden hebt. Uit het eerste contact moet een klik blijken  en die zal de gunfactor vanuit de klant stevig verhogen.

Onderscheidend vermogen ligt ook in een heldere offerte met duidelijke leveringsvoorwaarden, een nette presentatie in werkkleding en bedrijfsmiddelen en de georganiseerde manier van werken. Onderscheidend vermogen hangt ook samen met de menselijke kwaliteiten om met de klant om te gaan. Te horen wat niet gezegd wordt en te bieden wat niet expliciet gevraagd wordt. Positieve mond-tot-mondreclame is nog altijd de beste manier van nieuwe opdrachten te verwerven.

Innovatie en marketing

Innovatie kan ook betrekking hebben op nieuwe vormen van marketing. Tijden veranderen, de wereld verandert. Met de komst van internet is er sprake van een ware digitale revolutie. Als hoveniersbedrijf is het van belang om daarin de mogelijkheden goed te kennen en te benutten en je goed te laten adviseren. 

website aanschaffen hovenier

Innovatie en marketing

 

Kennis en geld besparen voor hoveniers

Inkoopgilde is meer dan korting en financieel voordeel. Inkoopgilde biedt hoveniers extra service, advies en begeleiding. Tal van adviseurs en leveranciers hebben wij gecontracteerd om uw bedrijf beter of sterker te maken.

Servicedesk