Hoveniersbedrijf S. Hoekstra uit IJlst (Friesland)

Midden in de afgelopen economische crisis besloot Sjoerd Hoekstra een hoveniersbedrijf op te zetten. Je moet maar durven. "Ik ben nogal impulsief aangelegd. Op dat moment, nu acht en een half jaar geleden, had ik mijn zinnen gezet op een eigen bedrijf. En dus ben ik gewoon gestart. Ik heb er nooit één moment spijt van gehad."

Ik wil in de tuin bezig zijn, daar ligt mijn passie

Zijn lef heeft Sjoerd geen windeieren gelegd. "Natuurlijk hadden we in het begin wel wat opstartproblemen. De bank keek je haast meewarig aan. Wie begint er nu een eigen bedrijf in het groen in moeilijke tijden? Een financiering was daarom lastig en we hebben jaren zuinig aan moeten doen. Maar als je iets met volle overtuiging doet, loopt het vaak wel los. En dat is bij mij ook zo gegaan. Inmiddels hebben mijn twee ZZP'ers en ik het ontzettend druk en koester ik de ambitie om groter te worden."

"Maar niet té groot. Ik wil niet als 'manager' alleen maar de achter de computer zitten en de hele dag administratie doen. Dat is funest voor mijn werklust. Ik wil in de tuin bezig zijn, dáár ligt mijn passie. Ik zit nu alleen achter het scherm voor het ontwerpen van tuinen -ook 3D ontwerpen- en voor de eerste aanzet tot de administratie. De rest gaat allemaal digitaal via een programma, waar ik bijna geen omkijken naar heb. En af en toe doe ik iets voor de website of Facebook."

"Een goede digitale bereikbaarheid is in deze tijd een absolute vereiste", vervolgt Sjoerd. "Ik ben lid van Tuinkeur, en daarvoor is een website zelfs verplicht. Maar ik zie er ook absoluut de voordelen van. Om te beginnen onderhoudt Tuinkeur voor het grootste deel de digitale middelen. En ik zie het vooral terug in mijn klantenbestand. De Gouden Gids heeft wat dat betreft flink afgedaan; tegenwoordig zoeken en vinden mensen ons via internet. Daarmee bereik je een breed publiek. In mijn hoveniersbedrijf merk ik dat vooral jong volwassenen hiervan gebruik maken. Ik heb dan ook veel mensen van rond de dertig als klant gekregen via de website. Zulke relatief jonge klanten hebben een bijkomend voordeel: er kan een langdurige relatie in het verschiet liggen." 

Twee soorten contact: internet en persoonlijk

Contact via internet is een eerste stap, stap twee is volgens Sjoerd veel belangrijker. "Persoonlijk contact. En vooral: de tijd nemen voor je klanten. Dat is in deze haastige tijd een voorwaarde voor het opbouwen van een goede relatie. Een gesprek thuis, een bezoekje aan de showtuin bij Smit in Scharsterbrug waar wij ook een deel van aangelegd hebben, het fysiek laten zien van planten en materialen: het hoort er allemaal bij. Een tuin aanleggen is geen sinecure. Mensen weten vaak heel goed wat ze willen. De tijd nemen om de vertaalslag te maken naar een daadwerkelijke tuin vraagt om geduld, aandacht en vertrouwen. Maar daar komen dan ook de beste resultaten van."

De tijd nemen voor jezelf is ook heel belangrijk. "Aan elk vak -ook dat van van hovenier- zit een administratieve kant. Overdag in de tuin, 's avonds achter de computer. Niet heel sociaal, zeker niet als je, zoals ik, een gezin hebt. Dus hebben we er voor gekozen om kantoor aan huis te houden. Mijn vrouw heeft ook een eigen bedrijf, en dan is kantoor aan huis ideaal. Ik ben dan weliswaar aan het werk,  maar zit wel gezellig temidden van de kinderen en mijn vrouw. Zonder die broodnodige basis zou er zelfs helemaal geen hoveniersbedrijf Hoekstra zijn."

Hoveniersbedrijf S. Hoekstra

  • Adres: Bockamastraat 50, IJlst
  • Telefoon: 06-22035776

Website hoveniersbedrijf S. Hoekstra

Verwante informatie