Mecklenfeld Tuinen: visie op marketing

Als zelfstandig ondernemer wil je natuurlijk klanten. Maar die komen niet zomaar uit zichzelf naar je toe. Wie klanten wil, moet zich profileren. Dat kan op verschillende manieren. De een doet dat via  flyers, de ander laat advertenties in kranten en bladen plaatsen, een derde zoekt het in meer moderne communicatie.

Peter Mecklenfeld: ‘een warm hart voor groen en voor marketing’

Peter heeft een warm kloppend hart voor groen, maar niet minder voor marketing. ‘Ik heb geleerd marketing als tool toe te passen op het groen. Dat ben je als ondernemer ook moreel verplicht aan je klant. Je onthoudt de mensen een goed product als je niet aan marketing doet. Potentiële klanten verdienen het dat ze weten dat je bestaat. In 2009 ben ik mijn visie gaan uitwerken en op 1 januari 2010 startte ik mijn bedrijf.

Moderne tuinen

Vanaf dag 1 ben ik me gaan richten op moderne tuinen.” De visie van Peter bestaat onder meer uit een duidelijke lijn in het tuinontwerp dat het bedrijf aflevert. Ik zou die willen omschrijven als de moderne tuin met een tijdloos design. Niet vol zetten met trendy producten en accessoires, maar een ontwerp opstellen dat in lijn is met de omgeving, de architectonische aspecten van de woning en natuurlijk met de wensen van de klant. Klanten weten vaak niet wat een tuin kost en welke investering ze moeten doen om hun wensen te realiseren. Ik heb een simpele methode ontwikkeld waarbij ik een klant al in het eerste gesprek kan aangeven welke investering er gedaan moet worden om hun specifieke tuinwensen te verwerken tot een uiteindelijke droomtuin. Ik vind dat we elkaar als collega-hoveniers moeten uitdagen om meer bewust te worden van prijzen. Of beter gezegd: we moeten met elkaar zorgen dat de markt op de hoogte is van wat een tuin nu eigenlijk kost. Op deze manier houden we het zelf in de hand en kunnen we gezonde prijzen hanteren.

Visie van Mecklenfeld houdt specifieke werkwijze in

De visie houdt ook een specifieke werkwijze in. “Vijf jaar geleden toen ik dit bedrijf begon, stond mij een duidelijke structuur voor ogen. We zijn daarin al een heel eind op weg. Zelf krijg ik steeds meer een coördinerende en aansturende rol. Ik richt mij op de systematisering en allerlei nieuwe aspecten die met het bedrijf te maken hebben, doe een deel van de adviesgesprekken en ontwerpen en stuur verder een team van zes mensen aan. Ik werk samen met een team van specialisten. Iedereen heeft bij ons een eigen expertise en door middel van systemen beginnen we aan projecten en zorgen we voor een vlot lopend proces.” “Ik heb met het schrijven van een e-book zelf een eerste aanzet gegeven om onze doelgroep te inspireren en aan te geven wat het belang is van budgetteren. In het boek staan 25 ideeën voor in de tuin en tips en aandachtspunten waar mensen rekening mee kunnen houden als ze zich aan het oriënteren zijn in de markt.”

Peter Mecklenfeld ontwikkelde een eigen marketingmachine

Ruim drie jaar geleden ben ik gaan werken aan een nieuwe strategie voor de marketing van mijn bedrijf. Marketing is een vak waar ik, sinds dat ik ondernemer ben geworden verliefd op ben geworden. Ik vind het een enorme uitdaging om vanuit het niets iets op te bouwen en daar potentiële klanten en doelgroepen enthousiast voor te krijgen door middel van een goed marketing model. Dit model heb ik de afgelopen jaren getest en continu verbeterd. Sinds 2014 zorgt deze methode ervoor dat het ons structureel nieuwe aanvragen oplevert, zonder dat ik er zelf veel voor hoeft te doen. Je kunt het eigenlijk zijn als een geautomatiseerde verkoopmachine. Ik vind het fantastisch dat het met is gelukt en dat ik zogenaamd ‘de code heb gekraakt’ als het gaat om het automatisch genereren van leads (aanvragen).

Meer weten over Mecklenfeld Tuinen?

Mecklenfeld tuinen Kloosterhaar

Dit is de eerste keer dat ik hierover iets openbaar naar buiten breng. Het is me al meerdere malen gevraagd of ik hier geen programma voor kan opstarten voor het mkb. Ik heb hier zelf ook nog geen beslissing voor genomen maar ik wil je wel de mogelijkheid bieden om je interesse te tonen. Denk je dat dit iets voor je kan zijn en zou je geïnteresseerd zijn om mijn methode ook te gaan toepassen binnen jouw onderneming? Neem dan even contact met me op viainfo@mecklenfeldtuinen.nl om te kijken wat ik voor je kan betekenen.

Inkoopgilde aanbeveling door Mecklenfeld tuinen

Specialiteiten van Mecklenfeld tuinen:

  • Aanleg van moderne tuinen

Hoeveel personeelsleden hebt u?
Ik heb 6 man personeel in dienst

Wat is voor u de reden geweest om aan te sluiten bij Inkoopgilde?
Ik heb mij aangesloten voor betere inkoopcondities

Hebt u een inschatting van uw besparing?
Ik schat zo'n € 2500 a € 3000,- euro op jaarbasis

Waar bespaart u het meest op?
- PVC materialen
- Beregening
- Hemelwater afvoersystemen (allen van de Wildkamp)

Wat raad u andere hoveniersbedrijven aan?
Berekening maken en kijken of het voor hun uitkan

Bekijk de website van Mecklenfeld Tuinen

 Verwante informatie