Rozenveld Hoveniers: oog voor marketing

Marketing. Hoe is een hovenier daar mee bezig? Doet hij er überhaupt wel iets aan? En wat is het effect? Levert het hem iets op? De Hovenierskrant vroeg Hans Rozenveld van Rozenveld Hoveniers in het Drentse Gieten naar zijn ervaringen met marketing.

Wie zijn uw opdrachtgevers (particulieren/ zakelijk/overheid)?

“Onze klanten bestaan uit een mix van particulier, zakelijk en overheid, waarbij in de aanleg de particulier de overhand heeft. Maar we doen ook klussen voor de gemeente AA en Hunze, de Provincie Drenthe en woningbouwstichtingen. In het onderhoud is er een goede mix van deze drie soorten opdrachtgevers.”

Hoe belangrijk is de factor ‘presentatie’ (in de breedste zin van het begrip) voor uw onderneming?
“We hebben een herkenbare bedrijfsuitstraling -auto’s, kleding, bebording en dergelijke-, ondersteunen veel lokale verenigingen en we zijn op tal van manieren actief op het sociale vlak , onder andere in besturen en netwerkclubs.”

Met welke marketingmethodieken probeert u potentiële opdrachtgevers binnen te halen?
 “Dat is heel divers: via borden in tuinen waar we aan het werk zijn; door inzet van mens, materiaal en machines bij evenementen; door mee te doen aan de bedrijvencontactdagen in Assen; door zitting te nemen in het bestuur van de plaatselijke ondernemersverenging; door lidmaatschap van een netwerkclub en door allerlei andere reclamevormen. In die laatste zijn we behoorlijk creatief en actief. We hebben de laatste jaren ook meer energie gestopt in onze website en we concentreren ons nadrukkelijker op het begrip ‘duurzaamheid’.”

Wat doet u om bestaande klanten te behouden?

“In de eerste plaats natuurlijk door de best mogelijke kwaliteit te leveren. Verder hebben we alle aandacht voor onze klanten, stellen we ons flexibel op, maar zorgen er tegelijk wel voor dat projecten direct en in zijn geheel worden afgewerkt. We reageren vlot op verzoeken van vaste klanten en bij onze onderhoudsklanten zorgen we dat we op tijd het gewenste onderhoud doen. Verder antwoorden we adequaat op vragen voor ondersteuning van klanten en investeren we -zoals gezegd- veel tijd en moeite in reclame. En omdat onze medewerkers uiteindelijk het visitekaartje zijn van het bedrijf, zijn we altijd alert op een correcte houding en gedrag.”

Staat u open voor nieuwe ontwikkelingen in uw vak, in het bijzonder waar het het aspect ‘marketing’ betreft?
“Als bedrijf staan we altijd open voor vernieuwing. De ervaring op het gebied van marketing heeft ons echter wel geleerd voorzichtig te zijn: er wordt nogal eens veel beloofd, waar in de praktijk weinig van terecht komt. Net als ieder ander kunnen ook wij onze centjes maar één keer uitgeven...”

In welke mate past u nieuwe inzichten concreet toe in uw onderneming?

“We doen veel aan het toepassen van nieuwe groenconcepten. Zoals het gebruik van nieuwe -accu gedragen- machines, het gebruik van alleen organische meststoffen, de toepassing van hoveniers-bokashi (door ons zelf gemaakt) als bodemverbeteraar en het lidmaatschap van NL Greenlabel.”

Een geslaagde marketing is in steeds grotere mate afhankelijk van de efficiency van een onderneming. Automatisering is -ook in de groensector- binnen die efficiency een onmisbare tool geworden. In hoeverre is uw bedrijf geautomatiseerd?
“We zijn zoveel als mogelijk geautomatiseerd. We werken in de cloud, hebben al jaren een website, en zijn actief op facebook, twitter, linkedin en pinterest.”

Stuurt u uw medewerkers naar bijscholing om ze -ook en juist in de discipline marketing- up-to-date te houden?
 “Onze medewerkers krijgen dat soort info via ons -de directie- doorgespeeld. Bijscholing is een pijler die binnen het bedrijf door de directie wordt gevoerd  in overleg met de medewerkers tijdens bijvoorbeeld de functioneringsgesprekken.”

Waarin onderscheidt u zich als hoveniersbedrijf nadrukkelijk van collega hoveniers?
 “Door het gebruik van onze hoveniersbokashi, de samenwerking met een aantal collega-bedrijven in de Samenwerkende Hoveniers Noord Nederland (SHNN) en -zoals al eerder genoemd- het lidmaatschap van NL Greenlabel.”

Meer over marketing voor hoveniersbedrijven
 

Meer weten over Rozenveld hoveniers?

Rozenveld Hoveniers - Gieten

Rozenveld Hoveniers is gevestigd te Gieten.

  • Adres: Panderpad 2, 9461 GZ Gieten
  • Telefoon: 0592 264110
Bekijk de website van Rozenveld Hoveniers

Verwante informatie