Verkoopfacturen: aan welke eisen moet ik voldoen?

Dan is het tuinproject klaar en bent u tevreden en trots op de opgeleverde tuin, waarbij u van de opdrachtgever de vrije hand hebt gekregen om deze te ontwerpen en aan te leggen. Ook de klant is tevreden. En dan komt misschien nog wel het mooiste van het hele gebeuren, u kunt de factuur versturen.

Hoe stel ik een verkoopfactuur op?

Eigenlijk kijkt u enorm op tegen het maken van die factuur en dat komt doordat u hiervoor moet voldoen aan allerlei richtlijnen die de belastingdienst stelt aan het opmaken van de factuur en alles wat hierop vermeld moet worden Als u niet oppast bent u snel een uur bezig (of de boekhouder, die uw aantekening moet ontcijferen) om alle verrichte werkzaamheden en gebruikte materialen  op de factuur te vermelden. Met daarbij ook nog eens rekening houdend met de verschillende BTW percentages. En dan zijn er telkens meer klanten die de factuur via de mail willen ontvangen i.p.v. via de post.

Wat moet erop een verkoopfactuur staan?

Welke richtlijnen hoor ik u denken? De meeste liggen voor de hand en zullen waarschijnlijk ook al wel ingevuld zijn. Zoals bijvoorbeeld voor wie de factuur bestemd is, van wie de factuur komt (van u, maar dat staat al op uw briefpapier of factuursjabloon) met daarbij uw KVK nummer en BTW nummer, factuurdatum en factuurnummer. Maar ook het vermelden van het gebruikte BTW tarief (6% of 21%, het BTW bedrag en het nettobedrag (exclusief BTW) dient op de factuur vermeld te worden. Op zich allemaal logische zaken, maar een factuurnummer dient altijd opvolgend te zijn aan de vorige en daar kan het in de praktijk wel eens aan happeren als u de facturen opstelt in word of excel. Om het goede factuurnummer te gebruiken, moet u eerst op zoek naar de vorige factuur om het juiste factuurnummer te kunnen gebruiken.

verkoopfactuur

Kan ik mijn administratie automatiseren?

Zou het niet veel makkelijker zijn als u gebruik zou maken van een facturatieprogramma waarbij heel veel zaken automatisch gevuld worden en waarbij u ook nog eens de gebruikte materialen niet elke keer hoeft in te typen. Gewoon simpel met een artikelcode aangeven hoeveel m2 graszaad u heeft gezaaid of het aantal gewerkte uren. Aan die artikelcodes kunt u ook nog eens een BTW-code koppelen zodat dit ook op de juiste manier wordt uitgerekend en verwerkt. Uiteraard kunt u bij een facturatieprogramma ook kiezen voor de wijze van verzending en als u de factuur digitaal (via de mail) wilt versturen hoeft u niet eerst een mail te maken, maar wordt de factuur rechtstreeks verstuurd vanuit het facturatieprogramma. Bijkomend voordeel van dit alles is dat alles ook direct in de boekhouding wordt verwerkt en uw boekhouder uw werk (het inboeken van de factuur in de boekhouding) niet dubbel hoeft uit te voeren.

In een goed facturatieprogramma kunt u tevens aangegeven wanneer een factuur betaald is en heeft u in 1 oogopslag zicht op uw betaalde en openstaande facturen. En hoe mooi zou het dan zijn als u ook nog eens met 1 muisklik herinneringen kunt versturen aan uw klanten als de betalingstermijn is verstreken?

Administratie voor hoveniersbedrijven

Al met al kan het hebben van een facturatieprogramma u veel tijd, geld en ergernis besparen. Neem voor meer informatie gerust contact op met het dichtstbijzijnde CijferMeester kantoor of mail naar h.aling@cijfermeester.nl. Zij kunnen u meer vertellen over de dienstverlening die CijferMeester aanbiedt aan de leden van Inkoopgilde.

Verwante informatie 

3D tuindesign

3d tuindesign

Lees meer: 3d tuinontwerpen maken

Besparen

besparen als hovenier

Lees meer: besparingskansen voor hoveniers

Miscalculatie

Lees meer: hoe voorkom ik miscalculatie?

inkoopgilde

Waar kan ik software (automatisering) inkopen als hovenier?


Er zijn diverse leveranciers bij Inkoopgilde aangesloten die u van praktische software kunnen voorzien.

 

Software kopen als professional in:

  • Groningen
  • Friesland
  • Drenthe
  • Noord-Holland
  • Overijssel
  • Flevoland
  • Utrecht
  • Zuid-Holland
  • Noord-Brabant
  • Zeeland
  • Limburg
  • Gelderland

 

Besparen op software

De gemiddelde besparing van leden op software is: 10%


   


contact inkoopgilde

WhatsApp - 06-51162208

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een WhatsApp bericht. Ons nummer hiervoor is: 06-51162208
 

Facebook messenger

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een bericht via Facebook Messenger!