Hoe richt ik mijn betaling in bij oplevering van een tuin?

Het grootste deel van de hoveniers is toch begonnen met passie voor groen en alles wat daarmee te maken kan hebben in de tuin. Om een opdracht tot een goed einde te brengen is deze passie onmisbaar, net als een gezonde werklust en kennis van zaken. Maar om het ook zakelijk tot een goed einde te brengen, is het belangrijk de betaling ook juist in te richten. Niet altijd het leukste werk, wel essentieel om duidelijk te hebben wat er van u als hovenier, maar ook wat er van de klant verwacht wordt.

Betaling tuinaanleg en tuinonderhoud inrichten?

Hoe wordt een tuin in veel gevallen afgerekend?Het afrekenen van een prachtige tuin omvat heel wat meer dan het afrekenen van bijvoorbeeld een brood. De transactie die normaal zo simpel is, is bij een tuin een stuk ingewikkelder.

Er is natuurlijk sprake van een aantal stappen waarin de voortgang kan worden gevangen.

Voorbeeld tuinbetaling

Er kan voor gekozen worden om eerst het levende groen aan te brengen in de tuin, zoals beplanting en graszoden. Deze kunnen vervolgens worden afgerekend als stap 1. Vervolgens kan de bestrating worden gelegd, ook een klus op zichzelf. Hierna kan er opnieuw worden afgerekend, dit betreft immers stap 2. Ten slotte kan de tuinverlichting en overige decoratie worden aangebracht. Potten, losse planten, misschien een hekwerk. Dit is stap 3 en ook hier kan weer worden afgerekend.

Bij dit simpele voorbeeld schort het nog wel aan een boel andere zaken die niets met betaling te maken hebben. Worden de stenen wel op tijd geleverd? Is de beplanting die geleverd is wel helemaal naar wens of moet er iets anders komen? Dit zijn logistieke werkzaamheden die naadloos zouden moeten aansluiten op deze planning.

Opgeleverde tuin in één keer laten afrekenen?

Natuurlijk kan ervoor gekozen worden om alles in één keer af te rekenen. Dit heeft een aantal voordelen, namelijk dat er maar eenmalig een transactie hoeft plaats te vinden. Ook voor de klant biedt dit overzicht en duidelijkheid.

Anderzijds is het voor de klant minder duidelijk waar nu precies de kosten hebben gezeten. Het kan zo zijn dat de beplanting relatief gezien behoorlijk aan de prijs was en het straatwerk daarentegen relatief goedkoop. Hier ziet de klant alleen iets van terug op de factuur, wat in sommige gevallen natuurlijk wel genoeg kan zijn, dat is afhankelijk per situatie.

Lever ik de tuin op voor of na de betaling?

De ervaring leert dat het voor beide partijen prettig is om de betaling pas na oplevering te bekijken. De zogeheten 5%-regeling wordt in andere sectoren volop gebruikt, maar ook hoveniers kunnen hier de vruchten van plukken.

Het idee is eigenlijk heel simpel. Als de opleverdatum 1 juni is, dan verwacht de klant ook dat 1 juni alles conform afspraak is afgerond. Om hier zeker van te zijn is het belangrijk de klant letterlijk rond te leiden in de tuin en eventuele opleverpunten door te nemen. Dit kan een paar dagen voor de opleverdatum plaatsvinden, zodat er nog ruimte is om deze punten voor elkaar te maken. Het resultaat mag er zijn. Namelijk een tuin die tip top onderhanden is genomen en een tevreden klant die volledig naar wens op zijn of haar wenken is bediend.

Voor de klant geldt dat 5% van het totaalbedrag pas hoeft te worden betaald na oplevering. Dus na het proces zoals dat hierboven beschreven staat. U zult als hovenier aanspraak willen maken op die laatste 5% en het herstel uitvoeren, anders betekent dat een ontevreden klant en een onvolledige klus. Dubbel verlies.

Wat reken ik als de betaling op zich laat wachten?

Wanneer er een grote som geld ‘in de pijpleiding’ zit, wordt er rente misgelopen door één van de twee partijen. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Daarom is het mogelijk een rentepercentage af te spreken met de klant, al kan hier wel onderscheid in worden gemaakt.

  • Wettelijke rente tegenover contractuele rente. Wanneer je zelf een rentepercentage vastlegt in het contract, dan is deze geldig. Indien dit niet het geval is, dan heb je als schuldeiser recht op de wettelijke rente.
  • De wettelijke rente kan in de eerste plaats weer worden onderverdeeld in consumententransacties en handelstransacties, hier gelden immers andere percentages.
  • Als laatste kan er worden gekozen voor enkelvoudige en samengestelde rente. De enkelvoudige berekent slechts rente over de hoofdsom, waardoor dit geleidelijk oploopt met hetzelfde bedrage.

Bij samengestelde rente wordt er ook rente gerekend over de rentesom van de voorgaande periode. Het bedrag dat erbij komt, loopt dus iedere keer iets op.

Verwante informatie 

Smit en Legebeke

smit en legebeke

Lees meer: over Smit en Legebeke

Uurtarief

Lees meer: uurtarief opbouwen

Seizoenswerk

seizoenswerk

Lees meer: seizoenswerk als hoveniersbedrijf

inkoopgilde

Incasso vorderingen

Bij Smit en Legebeke ontvangt u als hoveniersbedrijf 15% korting op incasso vorderingen.  Wilt u ook profiteren van goedkope korting? Kijk hier voor meer informatie over het lidmaatschap.

Smit en Legebeke diensten in:

  • Groningen
  • Friesland
  • Drenthe
  • Noord-Holland
  • Overijssel
  • Flevoland
  • Utrecht
  • Zuid-Holland
  • Noord-Brabant
  • Zeeland
  • Limburg
  • Gelderland

Besparen op incasso kosten

De gemiddelde besparing van leden op diensten verlening van Smit en Legebeke is: 15%


   


contact-inkoopgilde

Chatbericht

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een chat bericht. Zie rechtsonder.
 

Facebook messenger

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een bericht via Facebook Messenger!