Mijn klant kan niet betalen, wat moet ik doen?

Het is iets waar u als hovenier liever niet over nadenkt, maar het hoort er wel degelijk bij. Wat gebeurt er als u de tuin al in orde heeft gemaakt, maar de klant zal om wat voor reden dan ook de betaling niet in orde kunnen maken? Het is raadzaam de vervolgstappen hiervan in uw algemene voorwaarden op te nemen. Zo weet de klant waar hij of zij aan toe is en kunnen er geen onduidelijkheden over ontstaan.

Wat zijn de vervolgstappen als iemand niet kan betalen?

In dit geval is het in de eerste plaats vervelend voor zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer, omdat er wel een begroting is gemaakt door u als hovenier. Het werk zal grotendeels al verzet zijn en hier en daar zal er zelfs al wat opgeleverd zijn.

Om de betaling toch zo goed mogelijk af te wikkelen, kan voor het volgende worden gekozen:

Betalingsregeling.

Spreid het verschuldigde bedrag over een aantal weken/maanden/jaren, waardoor de schuldenaar de ruimte heeft om de betaling voor elkaar te maken. Dit is afhankelijk van de grootte van het bedrag. Grote bedragen kunnen natuurlijk niet zo lang op zich laten wachten omwille de rente, anderzijds heeft de schuldenaar er moeite mee om het bij elkaar te krijgen. Hier dient een middenweg in te worden gevonden. Van tevoren is het verstandig om als schuldeiser een inschatting te maken of het geld ook echt betaald gaat worden. Hierbij kunt u in overweging nemen of deze klant al vaker nalatig is geweest met betalingen. En in sommige gevallen zijn er meer schuldeisers die misschien een hogere prioriteit genieten dan u als hovenier, wat ook vertraging kan opleveren in de betaling.

Incassotraject opstarten.

Als de betalingsregeling niet loopt zoals gewenst kunt u een gerechtsdeurwaarder inschakelen dat de betaling voor u regelt. Hiermee gaan wel kosten gepaard die het gerechtsdeurwaarder rekent voor de geleverde diensten. Daarnaast lijdt u ook schade door de misgelopen rente. Alle drie de kosten (factuurbedrag, incassokosten, rentekosten) worden zoveel mogelijk verhaald op de schuldenaar.

Een rechtszaak opstarten.

Er zijn twee mogelijkheden: een bodemprocedure of een faillissementsaanvraag. Wanneer een betalingsregeling en het minnelijke incassotraject niet volstaan, kunt u het faillissement van de klant aanvragen. Zoals eerder gezegd zou het zo kunnen zijn dat u niet de enige bent die op uw geld wacht. Het is in dit geval dan ook van belang om snel te handelen, anders kunt u naast uw geld grijpen en was alle geleverde inspanning voor niets.

Ondersteuning nodig?

In onze naam Smit & Legebeke Gerechtsdeurwaarders zit het woord ‘recht’. Wij vinden dat iedereen die recht heeft op zijn of haar geld hierin moet worden bijgestaan. Daarnaast zien we ook dat ondernemers zelf veel kunnen voorkomen door de algemene voorwaarden op orde te hebben, helemaal op het gebied van betaling. Als er toch een gerechtsdeurwaarder aan te pas moet komen doordat een klant niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, dan staan we u graag bij.

 

Verwante informatie 

Smit en Legebeke

smit en legebeke

Lees meer: over Smit en Legebeke

Uurtarief

Lees meer: uurtarief opbouwen

Seizoenswerk

seizoenswerk

Lees meer: seizoenswerk als hoveniersbedrijf

inkoopgilde

Incasso vorderingen

Bij Smit en Legebeke ontvangt u als hoveniersbedrijf 15% korting op incasso vorderingen.  Wilt u ook profiteren van goedkope korting? Kijk hier voor meer informatie over het lidmaatschap.

Smit en Legebeke diensten in:

  • Groningen
  • Friesland
  • Drenthe
  • Noord-Holland
  • Overijssel
  • Flevoland
  • Utrecht
  • Zuid-Holland
  • Noord-Brabant
  • Zeeland
  • Limburg
  • Gelderland

Besparen op incasso kosten

De gemiddelde besparing van leden op diensten verlening van Smit en Legebeke is: 15%


   


contact-inkoopgilde

Chatbericht

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een chat bericht. Zie rechtsonder.
 

Facebook messenger

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een bericht via Facebook Messenger!