Tuinonderhoudscontract: waar moet ik aandenken?

Tuinonderhoud, bijna elk hoveniersbedrijf houdt zich ermee bezig. Het inrichten van uw tuinonderhoud klussen kan op verschillende manieren, zo kunt u het aannemen per klus maar u kunt ook een tuinonderhoudscontract aanmaken en deze voorstellen aan uw klant. In dit artikel gaan wij het hebben over onderhoudscontracten in de tuin.

Tuinonderhoudscontract: de voordelen

Het grote voordeel van een onderhoudscontract is dat u vroegtijdig op de hoogte bent van openstaande werkzaamheden. Dit heeft met name een gunstig effect op uw planning, want alle bijkomende klussen kunt u eromheen plannen. En elk uurtje dat u eerder klaar bent bij andere klussen kunt u nuttig besteden, mits het in de agenda past van uw klant. Maar zelfs op gebied van verkoop kan een tuinonderhoudscontract bijdragen, mocht u in uw contract hebben staan dat u zes keer langs komt om bomen te snoeien dan zijn dit tegelijkertijd zes contact momenten. En mocht uw klant als wens hebben om een mooie overkapping in de tuin te hebben, en u komt op dat moment langs om de tuin te onderhouden. Dan is de kans groot dat de klant bij u aan de mouw trekt.  

onderhoudscontract tuin

Wat moet er in een onderhoudscontract staan?

Bij het opstellen van een onderhoudscontract is het belangrijk om heel nauwkeurig te werk te gaan. Het uitschrijven van uw afspraken is erg belangrijk.

  • Wanneer gaat u de werkzaamheden uitvoeren?
  • Hoe vaak gaat u in het jaar de werkzaamheden uitvoeren?
  • Hoeveel uur bent u in het jaar aan het werk voor uw klant?
  • Wat gaat u precies doen?
  • Wat is uw uurtarief?
  • Hoe gaat uw facturering?
  • Berekent u voorrijkosten?
  • Berekent u afvoerkosten?
  • Kan de klant ‘het contract’ ontbinden?
  • Hoe lang geldt het contract?
GRATIS DOWNLOAD: tuinonderhoudscontract

Zoals hierboven al vermeld staat is het belangrijk om te beschrijven wat u precies gaat doen. Het niet volledig uitschrijven van uw werkzaamheden kan tot verwarring zorgen. Ik geef als voorbeeld: u zet in uw contract: bomen snoeien. Gaat u ze dan elke week allemaal snoeien? Of slechts één boom twee keer paar jaar? Zijn misschien voor de hand liggende dingen, maar het is belangrijk om de verwachtingen van uw klant te achterhalen en deze op papier te zetten zodat u uw werkzaamheden altijd goed kunt onderbouwen. Voorbeelden van werkzaamheden die u in een onderhoudscontract kunt opnemen:

  • Snoeien
  • Grasmaaien
  • Onkruid wieden
  • Bemesten en bekalken
  • Kanten steken
  • Beregening van uw tuin
  • Plantverzorging
  • Tuin winterklaar maken
  • Tuin een voorjaarsbeurt geven
  • Terras/vlonders/sierbestrating schoonspuiten
  • Afvoeren van tuinafval
  • Verticuteren
  • Herfstbladeren verwijderen
  • Eventuele AD-HOC tuin of woning werkzaamheden (bijvoorbeeld: takken verwijderen door herfststorm)

TIP: Schrijf exact op welke werkzaamheden in het contract zijn opgenomen

Verschillende onderhoudscontracten

Er zijn verschillende opties wat onderhoud betreft. De keuze is afhankelijk van hetgeen wat het best bij u past. U kunt kiezen voor een strippenkaart, waarbij elke strip één uur werk is. Maar u kunt er ook voor kiezen om voor één jaar alle onderhoudswerkzaamheden vast te zetten. Er zijn ook opties wat betreft betalingsregelingen. Kiest u voor eenmalige facturering (wat bij strippenkaart sowieso van toepassing is), kiest u voor maandelijks incasso (wat uw geldstroom, ook in de wintermaanden mooi op gang houdt) of factureert u netjes na elke onderhoudsbeurt?

Contract voor onderhoud tuin

Ontzorg uw klant

Ontzorg uw klant, dat doet u al door de tuin te onderhouden. Maar zorg er voor dat uw klant zich niet ongerust hoeft te voelen. Zorg ervoor dat uw afspraken zeer duidelijk zijn en dat u ze nakomt:

  • Als u afspraken maakt wanneer u langskomt dan is het heel erg belangrijk om echt langs te komen. Uw klant blijft er misschien wel voor thuis en dan is het heel vervelend dat u onaangekondigd uw prioriteiten verlegd.
  • Hebt u in het onderhoudscontract staan dat u zes keer per jaar langskomt. Zorg er dan ook voor dat u zes keer per jaar langskomt. Anders krijgt de klant het gevoel dat ze ten onrechte ergens voor betalen. Mocht deze onderhoudsbeurt in uw ogen niet nodig zijn, ga met de klant in gesprek en kom met voorstel.
  • Zorg voor een snelle facturering. Als u als betalingsafspraak hebt staan dat u facturen naar uw klant verstuurd. Zorg ervoor dat dit snel na uw gedane werkzaamheden gebeurd. Enkele weken of maanden erna komt niet professioneel over.
  • Blijf in gesprek met uw klant. Stel de tuin van uw klant is geteisterd door een flinke herfststorm met als gevolg, gebroken takken. Gaat u dan gelijk aan de slag en schrijft u de uren? Of gaat u in overleg met uw klant en stelt u voor dat u de werkzaamheden op u neemt (tegen betaling of all inclusive)

TIP: Blijf met uw klanten in gesprek!

Verwante informatie

Uurtarief

uurtarief hoveniers

Lees meer: uurtarief opbouwen

Seizoenswerk

seizoenswerk voor hoveniers

Lees meer: seizoenswerk voor hoveniers

Aanbestedingen

aanbesteding hovenier

Lees meer: aanbestedingen voor hoveniers

 

inkoopgilde 

Financieel voordeel, kennis en advies.

Inkoopgilde is meer dan alleen korting en financieel voordeel. Door de kennis van onze leveranciers te bundelen, voorzien wij hoveniers van kennis en advies. Voor leden van Inkoopgilde hebben wij het servicedesk ontwikkelt. Zodra u zich heeft aangemeld kunt u gebruik maken van extra faciliteiten. Dit werkt als volgt:

  • U neemt contact op met Inkoopgilde en u legt uw vraagstuk voor. Soms kunnen we u direct adviseren rond het vraagstuk en wanneer er geen adviseurs ingeschakeld hoeven te worden, zijn hieraan geen kosten verbonden
  • Wij inventariseren uw vraag en leggen deze voor aan de adviseurs van Inkoopgilde: belangrijk is dat u meteen die adviseur treft die over de juiste expertise beschikt
  • De eerste twee adviesuren zijn gratis, daarna brengen wij u exact in kaart wat de kosten zijn voor de extra dienstverlening.

Meer over bedrijfsadvies 

Chatbericht

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een chatbericht bericht. Zie rechtsonder in uw beeldscherm.
 

Facebook messenger

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een bericht via Facebook Messenger!