Organisatiefasen hoveniersbedrijven | Waar loopt u vast?

Naarmate een bedrijf groter wordt is het voor een directeur en zijn medewerkers niet altijd even eenvoudig overzicht te houden. Je kunt tegen knelpunten aanlopen die een soepele bedrijfsvoering bemoeilijken. Elke onderneming doorloopt drie fasen waarin zich mogelijke knelpunten kunnen voordoen:

Pioniersfase

Een bedrijf dat net opgestart is bevindt zich in de pioniersfase. Een overzichtelijke fase, waarin je alle medewerkers en klanten kent en een cultuur heerst van flexibiliteit stevig doorwerken om goede resultaten te halen. De onderneming berust op de kwaliteit van een paar personen, en de pionier -hij of zij die het bedrijf heeft opgestart- wordt beschouwd als de persoon met het meeste gezag. Bij groei van het bedrijf heeft dit als keerzijde dat de pionier over alle taken die hij op zich neemt kan struikelen, omdat hij alles zelf wil doen. En kunnen zaken blijven liggen, maar de medewerkers willen alles wel goed geregeld hebben. Er komt behoefte aan een afdeling P&O en de pionier moet leren loslaten en overdragen. Verder moeten alle medewerkers met de groei mee kunnen komen, dus is er vraag naar opleidingen en cursussen. Al met al doet dit de kosten stijgen en vraagt het om een andere mentaliteit van bedrijfsleider en medewerkers.

Organisatiefase

In de organisatiefase blijkt steeds meer dat de bedrijfsleider moet leren delegeren. Inmiddels is er een afdeling P&O die taken overneemt, en de besluitvorming gaat niet meer informeel zoals in de eerste fase. Er moeten meer dingen vastgelegd worden en de behoefte aan overleg stijgt. Ook zal de behoefte aan medewerkers met andere kwaliteiten toenemen, en moet er goed in kaart gebracht worden wat die kwaliteiten precies zijn om te voorkomen dat er bij werving en selectie niet de juiste mensen worden aangenomen. Dit type groei heeft als nadeel dat loyaliteit aan het bedrijf bij sommige medewerkers minder wordt en er zelfs weerstand kan komen tegen de nieuwe werkwijze door de mensen die de informele sfeer gewend waren. Met als mogelijk gevolg dat het gezag van de directeur afneemt.

Integratiefase

In de integratiefase ten slotte worden afdeling meer uitgebouwd en geformaliseerd. We zijn dan inmiddels ver verwijderd van de informele en losse sfeer van de eerste fase, en hebben nu een managementteam waarbij elke manager een groep mensen onder zich heeft werken. Er wordt gestreefd naar uniformiteit in processen en handelswijzen en processen moeten zorgvuldig worden beschreven. De vraag hierbij is of de pionier van het eerste uur wel pionier blijft, of zich kan doorontwikkelen als manager. En of alle medewerkers -ook die van het eerste uur- willen en kunnen meegaan in wat men vaak omschrijft als 'meer bureaucratische' bedrijfsvoering.

fasen-hoveniersbedrijf

De Steven BV: onderdeel servicedesk Inkoopgilde

De Steven, een bureau dat sinds 2000 landelijk actief is met trainingen, coaching en outplacement trainingen en cursussen, biedt adequate oplossingen om de knelpunten binnen de groei van een onderneming de baas te blijven. Met behulp van concrete leerdoelen en duidelijk omschreven doelstellingen, worden voor organisaties -van groepen tot een-op-een sessies- trainingen en cursussen verzorgd op vijf gebieden: persoonlijke ontwikkeling, training en coaching gericht op leiderschapsontwikkeling, teamontwikkeling, organisatieontwikkeling en outplacement en loopbaanbegeleiding. De (eventueel op maat gemaakte) trainingen worden gegeven door ervaren adviseurs, trainers en coaches in workshops en cursussen, die niet alleen draaien om praten, maar vooral om doen.

Dit artikel is in samenwerking met De Steven uit Hoogeveen geschreven.

Verwante informatie

Uurtarief

uurtarief hoveniers

Lees meer: uurtarief opbouwen

Seizoenswerk

seizoenswerk voor hoveniers

Lees meer: seizoenswerk voor hoveniers

Aanbestedingen

aanbesteding hovenier

Lees meer: aanbestedingen voor hoveniers

 

inkoopgilde 

Financieel voordeel, kennis en advies.

Inkoopgilde is meer dan alleen korting en financieel voordeel. Door de kennis van onze leveranciers te bundelen, voorzien wij hoveniers van kennis en advies. Voor leden van Inkoopgilde hebben wij het servicedesk ontwikkelt. Zodra u zich heeft aangemeld kunt u gebruik maken van extra faciliteiten. Dit werkt als volgt:

  • U neemt contact op met Inkoopgilde en u legt uw vraagstuk voor. Soms kunnen we u direct adviseren rond het vraagstuk en wanneer er geen adviseurs ingeschakeld hoeven te worden, zijn hieraan geen kosten verbonden
  • Wij inventariseren uw vraag en leggen deze voor aan de adviseurs van Inkoopgilde: belangrijk is dat u meteen die adviseur treft die over de juiste expertise beschikt
  • De eerste twee adviesuren zijn gratis, daarna brengen wij u exact in kaart wat de kosten zijn voor de extra dienstverlening.

Meer over bedrijfsadvies 

Chatbericht

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een chatbericht bericht. Zie rechtsonder in uw beeldscherm.
 

Facebook messenger

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een bericht via Facebook Messenger!