Seizoenswerk voor hoveniersbedrijven

Als hovenier bent u gebonden aan seizoenswerk. Dat wil voor hoveniers zeggen dat het grootste gedeelte van uw werkzaamheden in een bepaalde periode van het jaar gedaan worden. Bij seizoenswerk is het belangrijk om doordacht aan het werk te gaan.

Hoe ga ik het best om met seizoenswerk?

In de drukke periode moet u er voornamelijk voor zorgen dat u veel declarabele uren kunt schrijven. Plat gezegd betekent dat elke seconden dat u niet in de tuin staat zonde van uw tijd is. Hoveniers hebben het in de maanden maart, april en mei vaak erg druk omdat het mooie weer de overhand krijgt en de tuinkriebels bij mensen op gaan spelen. Je ziet vaak dat klanten hoveniersbedrijven pas inschakelen voor tuinaanleg en tuinonderhoud zodra het mooi weer is. Het zou veel gunstiger zijn als de klant eerder in het jaar contact met u opneemt. Zodat u op het moment suprême geen verkoopgesprekken hoeft te voeren en offertes hoeft te schrijven.

Wanneer klanten u benaderen, is iets waar u zeker invloed op hebt. Zeker bij bestaande klanten kunt u vroegtijdig de tuinplannen inventariseren.

seizoenswerk hoveniers

Blijf in contact met uw klanten

De term: ‘’zonder contact geen contract’’ is hier mooi van toepassing. Of te wel, u moet ervoor zorgen dat u in contact komt met uw doelgroep en/of klanten.

Raakt u in de stress als de geldstroom in de rustige maanden flink afneemt? Dat hoeft niet meer, als u bewust bezig bent en een goede doordachte strategie hebt uitgestippeld, dan hebt u in de rustige periode van het jaar een hele berg werk te verzetten. Een zogenaamd dal-moment biedt ontzettend veel kansen, het geeft u immers de tijd om uw product of dienst te optimaliseren en deze onder de aandacht te brengen.

  • Database uitbouwen
    In een minder drukke periode is het heel gunstig om uw database uit te bouwen. Dit kan door meer likes te krijgen op uw Facebook pagina, of meer bezoekers te krijgen op uw website, meer inschrijvingen voor uw nieuwsbrief of meer bezoekers tijdens uw workshops/actie-dagen. Door vergroten van uw database hebt u meer bereik in zowel de drukke als de rustige periode van het jaar.
  • Reviews
    Ga bij uw bestaande klanten langs en probeer reviews van uw producten en/of diensten te verkrijgen. Tegenwoordig is het verkrijgen van reviews steeds belangrijker aangezien potentiële klanten steeds vaker op het internet opzoek gaan naar reviews van uw bedrijf. Daarbij is het weer een kans om van u te laten horen op uw social media kanalen. Het verkrijgen van reviews kan goed in combinatie met het maken van foto's van de door uw aangelegde tuin.
  • Blijf uw klanten voeden
    Uw product of dienst wordt misschien niet in deze periode van het jaar afgenomen. Maar houdt de mensen, uw (potentiële klanten) warm. Dit kan door veel bruikbare tips weg te geven! Deze tips kunt u als blog artikel op uw website zetten. U kunt ook bij uw klanten langs gaan om een advies te geven over tuinonderhoud in de winter. Wat altijd goed werkt is als u iets leuk meeneemt, denk maar eens aan bloembollen die in de winter ook bloeien.
  • Onderhoudscontract opstellen en voorstellen
    Onderhoudscontracten zijn erg waardevol, u bent het hele jaar verzekerd van werk en inkomsten en u hebt meerdere contactmomenten met uw klant. Er zijn tal van mogelijkheden wat betreft een onderhoudscontract, dit is afhankelijk van uw bedrijfsvisie.  Kiest u voor contracten van één jaar, een half jaar of wellicht kwartaal? Kiest u voor eenmalige betaling of een maandelijkse betaling? Gebruikt u automatische incasso of verstuurd u facturen? Bij het opstellen van een onderhoudscontract is het belangrijk om goed in kaart te brengen wat u precies gaat doen. stel u zet in het contract: bomen snoeien. Snoeit u dan iedere dag, alle bomen? Of twee keer per jaar een geselecteerd aantal?

Om het vroegtijdig beslissen van uw klanten te stimuleren zou u er voor kunnen kiezen om een actie op te zetten, bijvoorbeeld: early-bird korting of bij tuinaanleg tegen een gereduceerd tarief een onderhoudscontract aanbieden. 

LEES MEER: Onderhoudscontracten: waar moet ik aandenken?

 

Planning en tijdsafspraken tijdens seizoenswerk

Alle opdrachten, of het nou tuinonderhoud of aanleg is die u in de winterperiode vast kunt leggen hebben als pluspunt dat u uw inkoop alvast kunt doen en dat u uw planning al voor een gedeelte gereed kunt maken.

planning seizoenswerk

Wat betreft planning moet je aan verschillende dingen denken:

  • Hoeveel uur ben ik bezig?
  • Welke materialen moeten er komen?
  • Heb ik personeel nodig? Zo ja, hoeveel?
  • Wanneer gaan we de werkzaamheden inplannen?

Het is belangrijk om een tijdsbuffer in te bouwen mocht u tegen zaken als slecht weer, ziekte of faillissement van uw leverancier aanlopen.

Het inzetten van personeel is ook een aandachtspunt. Veel hoveniersbedrijven hebben in de drukke periode van het jaar wel personeel, en in de wintermaanden niet. Welk personeelsbeleid hebt u? Neemt u ze in dienst? Of kiest u voor pay-roll of uitzendkrachten? En welke kenmerken vind u belangrijk voor een personeelslid van uw bedrijf, moet degene kennis van zaken hebben, of zoekt u alleen een harde werker die leergierig is?

Het vooraf inplannen van de door u verkregen opdrachten kan invloed hebben op uw inkoopprijs. Als u de maanden maart, april en mei al vol gepland hebt, dan weet u ook wat u plus minus afnemen gaat bij uw leveranciers. En door het in kaart kunnen brengen van mogelijk grootverbruik zit er naar alle waarschijnlijkheid rek in de marge van uw leverancier.  Mocht u meer marge over willen houden, dan is het raadzaam om lid te worden van Inkoopgilde. Zo heeft u zelfs bij kleine bestellingen een goede prijsafspraak.

TIP: Probeer tijdig in te plannen. Dat levert u tijd en geld op 

Verwante informatie

Uurtarief

uurtarief hoveniers

Lees meer: uurtarief opbouwen

Tuinonderhoudscontract

tuinonderhoudscontract

Lees meer: tuinonderhoud contract opstellen

Aanbestedingen

aanbesteding hovenier

Lees meer: aanbestedingen voor hoveniers

 

inkoopgilde 

Financieel voordeel, kennis en advies.

Inkoopgilde is meer dan alleen korting en financieel voordeel. Door de kennis van onze leveranciers te bundelen, voorzien wij hoveniers van kennis en advies. Voor leden van Inkoopgilde hebben wij het servicedesk ontwikkelt. Zodra u zich heeft aangemeld kunt u gebruik maken van extra faciliteiten. Dit werkt als volgt:

  • U neemt contact op met Inkoopgilde en u legt uw vraagstuk voor. Soms kunnen we u direct adviseren rond het vraagstuk en wanneer er geen adviseurs ingeschakeld hoeven te worden, zijn hieraan geen kosten verbonden
  • Wij inventariseren uw vraag en leggen deze voor aan de adviseurs van Inkoopgilde: belangrijk is dat u meteen die adviseur treft die over de juiste expertise beschikt
  • De eerste twee adviesuren zijn gratis, daarna brengen wij u exact in kaart wat de kosten zijn voor de extra dienstverlening.

Meer over bedrijfsadvies 

Chatbericht

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een chatbericht bericht. Zie rechtsonder in uw beeldscherm.
 

Facebook messenger

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een bericht via Facebook Messenger!