Wat is het verschil tussen een mondelinge en schriftelijke afspraak?

Waar gehakt wordt vallen spaanders. Een waarheid als een koe, maar wie werkt met opdrachtgevers weet dat er af en toe iemand bij zit die niet helemaal tevreden is. Er kunnen vervelende discussies ontstaan over geleverd werk, producten waren niet naar wens, een betaling blijft uit. Dan is één ding van groot belang: goede afspraken maken.

Is een mondelinge afspraak rechtsgeldig?

Als jurist ziet mr. Thomas van Wijngaarden in zijn praktijk veel voorbeelden voorbijkomen van hoe het vooral niet moet. "Een geschil ontstaat vaak op het moment dat afspraken niet of niet goed gemaakt zijn. Voor beide partijen veel rompslomp en er is altijd een partij die er de prijs voor betaald."

"Een mondelinge afspraak is rechtsgeldig, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Maar het heeft geen voorkeur. Want wie weet nog wat er drie maanden geleden precies is gezegd? En wat als de een het anders heeft begrepen, of verkeerd verstaan? In deze wereld geldt: ‘wie eist die bewijst’. Maar bij een mondelinge overeenkomst is het heel moeilijk bewijs te leveren. Het is daarom verstandig er iets meer tijd voor uit te trekken en alle afspraken op schrift te stellen."

afspraken op papier zetten

Hoe stel ik een schriftelijke overeenkomst op?

"Een schriftelijke overeenkomst is vormvrij. Je mag dus zelf weten hoe je het opstelt. Dat mag op een bierviltje zijn of in een mooi opgemaakt boekwerkje, het mag met de hand geschreven zijn, getypt of geprint. Om het eenvoudiger te maken is op internet altijd wel een modelovereenkomst specifiek voor hoveniers te vinden. Er hoeft dan alleen maar een aantal punten aangevuld te worden. Voor zowel de opdrachtgever als de hovenier geldt echter wel een paar aandachtspunten."

Voorkom misverstanden

"Om te beginnen moet je duidelijk zijn over de prijs. Als je geen totaalprijs kunt noemen omdat niet bekend is hoeveel uur er aan gewerkt gaat worden, formuleer het dan ‘op regie’; stel een uurprijs vast en laat elke gewerkte dag een urenbriefje tekenen, zodat er geen misverstand over kan bestaan hoe lang men met een project bezig is. Ten tweede moet goed omschreven zijn wat er precies geleverd gaat worden. Of dat nu een aantal bomen, stoeptegels of uren is. Het moet duidelijk zijn wat de opdrachtgever kan verwachten. Nummer drie: termijnen. Wanneer wordt er geleverd en binnen hoeveel weken wordt een betaling verwacht? Zo weten beide partijen waar ze aan toe zijn. En vier: zorg er voor dat de algemene voorwaarden duidelijk zijn. Overhandig ze persoonlijk aan de opdrachtgever of geef aan waar ze bijvoorbeeld digitaal staan. Er kan dan geen misverstaan ontstaan en de opdrachtgever kan niet zeggen dat hij ze niet kon vinden en er dus geen kennis van kan hebben genomen."

"Nummer vijf is optioneel maar aan te raden: mocht er een geschil ontstaan, hoe kan deze dan aangepakt worden? En vergeet natuurlijk nooit dat beide partijen moeten tekenen, onderaan het document. Het is aan te raden de opdrachtgever zijn naam in zijn eigen handschrift te laten noteren en daarna te tekenen. Zo kan er moeilijk achteraf door de opdrachtgever gezegd worden dat het zijn handtekening helemaal niet is. Verder is het raadzaam de functie van de opdrachtgever te noteren. Of dat nu ‘eigenaar van het huis is’ of ‘directeur’. Zo voorkom je dat achteraf blijkt dat iemand helemaal niet tekenbevoegd was, en de overeenkomst nietig verklaart kan worden."

Mondelinge overeenkomst

Wat is een 'proces verbaal van oplevering'?

'En tot slot: als het werk klaar is, laat beide partijen dan een document opstellen waarin staat dat het ook écht klaar is of welke punten er nog afgehandeld moeten worden. Men noemt dit een ‘proces verbaal van oplevering’ en kan nuttig zijn als een opdrachtgever achteraf zegt dat nog niet al het werk goed gedaan is. Hij heeft dan immers al een goedkeuring gegeven."

Bovenstaand zijn richtlijnen, maar Van Wijngaarden raadt elke hovenier wel aan om ze in een overeenkomst op te nemen om discussies achteraf te voorkomen. "Mocht er toch een geschil ontstaan dan is er voor beide partijen en voor de jurist die het in behandeling neemt al veel informatie voorhanden. Zo kunnen geschillen vlot opgelost worden. Dat is voor alle partijen het beste."

Verwante informatie

Uurtarief

uurtarief hoveniers

Lees meer: uurtarief opbouwen

Seizoenswerk

seizoenswerk voor hoveniers

Lees meer: seizoenswerk voor hoveniers

Aanbestedingen

aanbesteding hovenier

Lees meer: aanbestedingen voor hoveniers

 

inkoopgilde 

Financieel voordeel, kennis en advies.

Inkoopgilde is meer dan alleen korting en financieel voordeel. Door de kennis van onze leveranciers te bundelen, voorzien wij hoveniers van kennis en advies. Voor leden van Inkoopgilde hebben wij het servicedesk ontwikkelt. Zodra u zich heeft aangemeld kunt u gebruik maken van extra faciliteiten. Dit werkt als volgt:

  • U neemt contact op met Inkoopgilde en u legt uw vraagstuk voor. Soms kunnen we u direct adviseren rond het vraagstuk en wanneer er geen adviseurs ingeschakeld hoeven te worden, zijn hieraan geen kosten verbonden
  • Wij inventariseren uw vraag en leggen deze voor aan de adviseurs van Inkoopgilde: belangrijk is dat u meteen die adviseur treft die over de juiste expertise beschikt
  • De eerste twee adviesuren zijn gratis, daarna brengen wij u exact in kaart wat de kosten zijn voor de extra dienstverlening.

Meer over bedrijfsadvies 

Chatbericht

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een chatbericht bericht. Zie rechtsonder in uw beeldscherm.
 

Facebook messenger

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een bericht via Facebook Messenger!