Marketing en verkoop voor hoveniersbedrijven

Marketing en verkoop is van bijzonder groot belang voor hoveniers en hoveniersbedrijven. Het is immers van groot belang om voortdurend orders te hebben en zodoende de continuiteit te waarborgen in jouw hoveniersbedrijf.

Concurrentie enorm gestegen

Het aantal hoveniers is de laatste jaren enorm gestegen. In 2000 telde Nederland ca. 4400 hoveniersbedrijven. Ca. 12 jaar later is het aantal hoveniers en groenvoorzieners bijna verdubbeld. Dat betekent voor u als hovenier dat u ook te maken hebt met een toenemende concurrentie. Daarom is marketing en verkoop voor iedere hovenier van groot belang.

Marketingbudget

Het is goed om als hoveniersbedrijf een jaarlijks marketingbudget vast te stellen en daarbij verschillende doelen te formuleren waarvoor je het gebruikt. De vraag is altijd: wat is effectief? Daarom is het ook verstandig om alle marketingactiviteiten te meten en jaarlijks te evalueren. Waar zet je je geld op in?

  • sponsoring van de plaatselijke voetbalclub?
  • adverteren in de plaatselijke krant?
  • online marketing zoals het opzetten van een website?
  • Google Adwords?
  • Facebook acties?
  • de plaatselijke businessclub: word je daar lid van?

Marketingplan

Een marketingplan bewaart je voor het schieten met losse flodders die doorgaans weinig resultaat opleveren. Gerichte marketing helpt. Advies aan de hovenier is om voor een promotiemanier te kiezen die bij je past. Voel je je thuis in een businessclub, word dan lid. Maar word geen lid alleen omdat je denkt dat het je iets oplevert, terwijl je er eigenlijk niets mee hebt. Dan forceer je jezelf en zal het resultaat tegenvallen. Dan is social media zoals Facebook misschien een beter medium. Of een goede website.

Hoe dan ook: ken je sterke punten, maar ook je beperkingen. Benut die, zet ze in om je omzet te verhogen en grote kans dat je succes hebt. Marketing kost geen geld, maar moet juist geld opbrengen. Een doordenkertje, maar zo eenvoudig is het.”

Onderscheiden en profileren

Marketing en verkoop heeft alles te maken met het positioneren van jouw hoveniersbedrijf. Jouw bedrijf moet onderscheidend zijn. De klant of mogelijke klant moet in 1x weten en doorzien waarvoor hij/zij een beroep moet doen op jouw diensten. Maar wat is onderscheiden en profileren? Eigenlijk heel eenvoudig:

  • Waar ben je als hovenier goed in oftewel waar liggen jouw sterke punten?
  • Waar ben je als hovenier minder goed in oftewel waar liggen jouw zwakke punten?

Voorbeeld uit de praktijk

Een hovenier waar wij mee in gesprek waren gaf aan dat hij vooral goed is in tuinaanleg. Hij dacht dat hij daarmee duidelijk was. Maar je zult nog duidelijker moeten zijn. Want welke hovenier is goed in alle soorten tuinaanleg? Ben je goed in de tuinaanleg bij een eensgezinswoning in het dorp waar je woont of ben je juist goed in het aanleggen van een kasteeltuin bij het Muiderslot? Ligt jouw kracht in het aanleggen van landschappelijke tuinen of boerderijtuinen? Of ben je specialist in balkontuinen en terrastuinen?

personeel hovenier

Identiteit hoveniersbedrijf

Website ondersteuning voor hoveniersbedrijven

Onlangs deden we onderzoek naar de kwaliteit van websites bij hoveniersbedrijven. Het resultaat viel ons tegen. Toen we onze leden vroegen wat hiervan de oorzaak is, kregen we als antwoord dat ze er weinig affiniteit mee hebben. Ze onderhouden liever een tuin dan een website. Begrijpelijk. Daarom heeft Inkoopgilde besloten om leden van Inkoopgilde extra ondersteuning te bieden bij het opzetten van een website.

Voor hoveniers is een investering in goede internetsite waardoor u orders en omzet scoort van groot belang. Vroeger pakten mensen de krant of bekeken ze de folders. Maar tegenwoordig zoeken mensen op het internet naar oplossingen van hun probleem en/of wensen. Maar wat is een goede vindbare internetsite? En als je helemaal niks met een website hebt, hoe kom je er dan achter of je de juiste stappen neemt?

We gaan het in dit artikel hebben over criteria van een vindbare website, doelstellingen en websites, wat een website kost en hoe je klanten verwerft. 

 

website aanschaffen hovenier

Websites voor hoveniers

Hoe zet ik Facebook goed in?

Miljoenen mensen zitten op Facebook. Het merendeel privé om allerlei ditjes en datjes met elkaar te delen, maar ook het bedrijfsleven ontdekt steeds meer de vele mogelijkheden die het medium kan bieden. Kansen om een groter publiek te bereiken en daarmee de omzet te vergroten. Hoe die kansen te benutten?

facebook

 Meer over Facebook marketing voor hoveniers

 

Opdrachten binnenhalen via mijn website

Het is voor elk hoveniersbedrijf belangrijk om een website te hebben. Vroeger pakten mensen de krant of bekeken ze de folders. Maar tegenwoordig zoeken mensen op het internet naar oplossingen van hun probleem en/of wensen. Hoe zorg je ervoor dat mensen contact met u opnemen.

marketing hoveniers

Meer over orders scoren via mijn website

Hoe zet ik mijn marketingbudget in?

Marketing en reclame in de groene sector staat nog in zijn kinderschoenen. Als er als groenbedrijf wordt geadverteerd, is het vaak in een plaatselijke krant of huis-aan-huisfolder. Werkt dit nog wel? Er zijn inmiddels misschien wel goedkopere en efficiëntere middelen om de potentiële klant te bereiken.

marketingbudget hoveniers

Meer over reclame en marketing

 

Adviseren of verkopen?

Hoveniers zijn niet echt verkopers. Wij zijn meer doeners. We zijn met concrete dingen bezig, namelijk de natuur in de tuin aan te leggen en te onderhouden. Met de vingers in de grond. Letterlijk. Toch behoort ‘verkopen’ tot een van de kernwerkzaamheden binnen het bedrijf. Zonder opdrachten besta je immers niet lang. Positieve mond-tot-mond reclame is de beste vorm om nieuwe klanten te vinden.

adviseur of verkoper

Bent u adviseur of verkoper?

Advies op marketingterrein


Hebt u advies nodig op het terrein van marketing? Neemt u dan contact op met de servicedesk van Inkoopgilde. 

<< terug naar marketing en verkoop (boven)

Verwante informatie