Facebook: tips en trucs voor hoveniersbedrijven

Miljoenen mensen zitten op Facebook. Het merendeel privé om allerlei ditjes en datjes met elkaar te delen, maar ook het bedrijfsleven ontdekt steeds meer de vele mogelijkheden die het medium kan bieden. Kansen om een groter publiek te bereiken en daarmee de omzet te vergroten. Hoe die kansen te benutten? 

"Wat is hét grote voordeel van Facebook?", is de bijna retorische vraag van Gert Jan. "De toegankelijkheid. En daarmee de laagdrempeligheid. Als miljoenen mensen er gebruik van maken, kan het niet anders of het moet wel heel eenvoudig zijn om er aan mee te doen. En dat is het ook. Het is maar een paar muisklikken en plotseling kan de hele wereld kennis maken met u bedrijf."

"Ik hoor vaak dat hoveniers het niet goed durven om op Facebook te gaan. 'Dan kan de hele wereld mij aan de schandpaal knopen, als ze dat willen', is dan het argument. Maar dan kunnen ze toch wel, ook al zit uzelf niet op Facebook. Maar waarom zouden ze dat willen? Als u er geen aanleiding toe geeft door bijvoorbeeld geen goed werk af te leveren, zal niemand jou op het schavot zetten. Integendeel: is de klant tevreden over u, dan plaatsen ze dat vaak op hun eigen Facebook pagina. Met naam en toenaam. En maken ze dus gratis reclame voor u. Die u niks kost." Wat ik ook vaak hoor is dat hoveniers niet op Facebook zitten omdat ze er niets mee hebben. Dat beperkt de mogelijkheden enorm: want dat u er niets mee heeft is tot daaraan toe maar dat betekent niet dat uw klanten niet op Facebook te vinden zijn.

Het bereik op Facebook is gigantisch en kent ongekend veel mogelijkheden om flink te groeien. Realiseer u wel dat Facebook geen ‘dingetje’ is wat u er even bij doet. Nee, als u wilt scoren met Facebook dan dient u er volop mee aan de slag te gaan.

Hoe vaak moet ik een Facebook post plaatsen?  

Je ziet het ongekend veel, hoveniersbedrijven die een Facebook pagina hebben en vervolgens slechts één keer per week een post plaatsen. Dit moet veel vaker: minimaal één per dag en nog liever vier per dag. Ik hoor u zowat denken, vier per dag? Vinden mensen dat niet vervelend? Voelt dat niet als spam? Het ligt uiteindelijk aan u zelf: als u waardevolle berichten kunt plaatsen vind niemand het vervelend. Plaatst u alleen berichten met hoe goed u bent, wat voor mooie bedrijfsauto u heeft aangeschaft en hoe fantastisch druk u het heeft, dan zullen de volgers flink gaan afnemen. Reden: het interesseert ze niet.

Internet is een snel medium, iets waar u op moet inspelen. Veel tijd hoeft het niet kosten: met een kwartiertje heeft u het erop staan en weet de bezoeker van uw Facebook pagina weer dat u nog bestaat en volop in de running bent!

Wat ook slim is om uw Facebook berichten ver van te voren te plannen. Voordeel hiervan is dat als u het druk hebt met uw hovenierswerkzaamheden dat u toch iets plaatst maar er geen tijd aan kwijt bent. Er zijn zelfs bedrijven die bijvoorbeeld op maandag Facebook berichten verzinnen voor de hele week (los van spontane ideeën). Zo hoeft u er niet elke dag, ieder moment aan te denken maar bent u wel bezig met effectieve Facebook marketing. 

Wees creatief met Facebook berichten

Het internet vol hoveniersbedrijven: hoe valt u daartussen op? Als u de Facebook pagina's van hoveniers zo eens bekijkt, ziet u veel van hetzelfde. Mijn advies is dan ook: onderscheid u! Wees uniek! Hoe? Wees origineel in uw taalgebruik. Weliswaar heeft u een eigenzaak, maar dat betekent nog niet dat u u verhaal formeel moet gaan verkopen. Dat spreekt de doelgroep niet aan. Die heeft de tuin immers als hobby. Onderschat met name de creativiteit niet van u of uw werknemers. Ik kan mij voorstellen dat er tijdens een bak koffie regelmatig een leuke of treffende quote of opmerking voorbij komt. Waarom zou u deze niet op Facebook plaatsen? Omdat het weinig getuigt van professionaliteit? Gooi de schroom van u af en laat zien dat u een toegankelijk hoveniersbedrijf bent die niet alleen algemeenheden de wereld ingooit. Kortom laat zien wie u bent.

Let wel: ga niet voor goedkope post met het behalen van likes als doel, zorg er voor dat de Facebook gebruiker er iets aan heeft. 

Het bedrijf dat op rokjesdag het volgende plaatst: ‘het is vandaag rokjesdag, zouden ze veel vaker moeten doen, daar houden wij mannen wel van’

Bovenstaande is dus niet wat ik bedoel met: gooi de schroom van u af. Los van het feit dat u korte rokjes misschien fantastisch vind, kunt u zich afvragen of uw Facebook volger het heel interessant vind dat u van rokjes houd.

Ik ga er vanuit dat u dit zelf ook al wel bedacht had. En dat is ook heel erg goed want bepaal uiteindelijk zelf wat u met uw Facebook pagina doet. Ik ben zelf eens gaan zoeken wat experts allemaal te melden hebben. En geloof mij, het verschilt nog al. In de basis is het vrijwel allemaal hetzelfde maar sommige experts schrijven in de ‘u moet’ vorm. En na mijn idee moet u helemaal niets, kies een werkwijze die het beste bij u past. Wilt u op elke Facebook reactie reageren? Ga u gang. Wilt u het niet: doe het niet! Kortom: wees niet te strategisch met het plaatsten van uw content.

Hoe krijg ik likes op mijn Facebook bericht?

Het niet krijgen van likes op uw bericht is niet erg. Natuurlijk is het mooi om ze wel te krijgen omdat het voor u voelt als een soort bevestiging dat uw bericht in goede aarde valt. Echter, wie zegt dat het bericht niet werkt? Ik geef een voorbeeld van onze eigen Facebook pagina. Wij hadden laatst een informatief artikel erop gezet met een link naar onze website (waar het artikel te lezen was): het bericht werd een stuk minder geliked dan normaal en ik vroeg mij af of het wel interessant was. Ik dacht: ik ga kijken of mensen op mijn website komen. Zodoende heb ik Google analytisch erbij gepakt. En jawel, er zijn diverse mensen via Facebook op die pagina terecht gekomen. Al met al, doel bereikt want ik wilde u als hoveniersbedrijf voorzien van informatie.

Geen like, share of reactie betekent nog niet dat uw doel niet bereikt is

Ik krijg geen pagina likes op Facebook?

Slaap er vooral niet minder om. Pagina likers krijgen op Facebook is het allermakkelijkste wat er is: geef iets weg inruil voor een like en u bent klaar. Echter, heeft u dan een volger die u volgt omdat u iets weggeeft en niet omdat u een waardevolle dienst of product verkoopt. Focus u dus op zinvolle berichten en reacties, zodat u de juiste doelgroep aanspreekt. De doelgroep die uw bericht of dienst interessant vind. Mocht u tussendoor twijfelen hierover omdat het u niet snel genoeg gaat? Dan kan ik slechts één tip geven: ga ermee door want de aanhouder wint.

facebook

Nieuwsbrieven en Facebook

Verstuurd u wel eens nieuwsbrieven? Zo ja: hartstikke goed, bent u benieuwd hoe u uw mailinglijst kan uitbreiden waardoor u meer bereik heeft? Zo nee: waarom niet? Vind u het vervelend werkt, geloof u er niet in? Of weet u niet hoe u aan mailadressen komt? Het koppelen van nieuwsbrieven en Facebook is erg gemakkelijk: maak een post aan op Facebook en geef iets GRATIS weg na aanmelding. Vergeet niet een link toe te voegen waar mensen zich kunnen aanmelden: vraag om naam en mailadres en klaar. U hebt een mailadres die u gebruiken kunt.

Adverteren op Facebook

Facebook is inderdaad gratis. En wilt u er toch op adverteren, dan zijn de kosten een schijntje vergeleken met bijvoorbeeld drukwerk. Voor een advertentie met een langere leeftijdsduur -dus geen acties en dergelijke- is drukwerk heel geschikt. Maar voor de kortlopende zaken die van dag tot dag veranderen, is Facebook een prachtig medium. Bovendien heeft het als voordeel dat het bereik te meten is, wat u bij drukwerk niet of veel minder hebt. Facebook stuurt u als gebruiker voortdurend statistieken waaruit precies valt af te lezen wat het effect is. Stap over het struikblok heen want adverteren op Facebook kan goud zijn. Het bereik kan in korte tijd in de duizenden mensen lopen gespecificeerd op interesses van de Facebook gebruiker (platgezegd: uw doelgroep). Vergeet niet te adverteren voor uw Facebook pagina volgers. Nu hoor ik u denken: Huh? Zij volgen mij toch al, dan komt het bericht toch wel in beeld. Er is een kans dat dit niet het geval is. Zonde want deze volger is mogelijk afnemer van uw product of dienst.

Uiteindelijk kunt u alles boosten (Facebook term voor adverteren). Denk maar eens aan ‘gewone Facebook’ berichten, video’s (die het overigens erg goed doen op Facebook) en afbeeldingen.

Zorg ervoor dat u hierbij de juiste doelgroep aanspreekt. U kunt dit heel specifiek maken. Er zijn veel standaard categorieën waar u ze op kunt selecteren maar u kunt ook selecteren op welke boeken uw doelgroep leest, welke programma’s ze kijken. Nu hoor ik u bijna denken: huh? Hoe moet ik dat weten? 

Een voetbalwebshop gaat adverteren op Facebook: Deze webshop kan natuurlijk de interesse voetbal aanklikken als doelgroep maar om het specifieker te maken kan hij er ook voor kiezen om biografieën van voetballers te selecteren of voetbalprogramma’s als Studio Voetbal en Voetbal Inside.

Lappen met tekst

Kent u de 80:20 regel? Dat geldt op Facebook ook:  als u een foto plaatst met veel tekst en deze vervolgens wilt promoten door te adverteren. Dan wordt de foto door Facebook geweigerd. De reden hiervan is simpel: teveel tekst. Zie dit niet als een belasting maar als een bruikbare tip van Facebook, en neem deze mee in al uw Facebook berichten.

Als u graag wilt opvallen met uw tekstfoto, zorg ervoor dat u witte dikgedrukte letters op een donkere foto plaatst. Ook opvallende en felle kleuren met witte letters zorgen vaak voor extra aandacht.

Zorg ervoor dat de foto’s die u gebruikt iets met het bericht te maken heeft. Als u een leuk artikel heeft over een vlindertuin: zet er dan geen foto bij van een hovenier die bestrating aan het leggen is.

Plaats video’s op uw tijdlijn

Veel mensen zetten een video op Facebook (door te linken naar Youtube). Slim zou u zeggen. Laat ik het zo zeggen: het is zeker niet dom. Echter wil Facebook knallen met hun ‘Facebook video’ dienst zodoende kunt u mogelijk uw video op Facebook, beter plaatsen op Facebook video. Enkele experts zeggen (meningen verschillen hierover) dat video’s geplaatst met Facebook video sneller en vaker tevoorschijn komen op de tijdlijnen van gebruikers.

EXPERTS ZEGGEN: Facebook video's komen sneller en vaker tevoorschijn op de tijdlijnen van gebruikers

U bent de kenner: geef tips

U bent toch de kenner op uw vakgebied? Geef tips. Niet teveel en ook niet teveel van hetzelfde. Maar waarom zou u uw potentiële klant niet een waardevolle tip geven? Ik hoor bedrijven wel eens zeggen, dan geef ik mijn expertise weg. Als ik dat nu ook ga denken dan stop ik liever met het schrijven van dit artikel. Echter, door expertise weg te geven komt u ook betrouwbaar en zinvol over. Ik ken een coaching bureau in Hoogeveen die veel expertise weggeeft op zijn website. Sindsdien is het aantal bezoekers op de website niet alleen meer dan 60.000 per maand. Het aantal aanvragen en opdracht zijn sindsdien verdubbeld. Sterker nog: alle aanvragen en opdrachten die dit bedrijf genereert komen voort uit de website.

personeel hovenier

Zorg voor interactie met uw volger

Interactie met uw volger zorgt voor een bepaalde verbondenheid. Nu is de vraag, hoe zorgt u voor interactie? Dat kan eigenlijk heel simpel: u kunt uw volger een vraag stellen, u kunt uw volger om inspiratie vragen, u kunt uw volger vragen om iemand te taggen voor wie het bericht waardevol kan zijn of stel de Facebook gebruiker voor een dilemma.

De kracht van herhalen

Heeft u in het verleden een bericht geplaatst wat goed werkte? Ik zou zeggen: gebruik het bericht nog een keer en daarna nog een keer. Uiteraard niet op dezelfde dag, of een dag erna. Houdt er een iets ruimer tijdsbestek op na. Vaak denken wij dat onze Facebook gebruikers dan denken: oh, dat bericht heb ik al een keer gezien. Maar dat is onzin, in een maandtijd heeft de Facebook gebruiker in de duizenden berichten gezien waardoor die van u allang in de vergetelheid is geraakt.

‘Never change a winning Facebook post’

Benadruk belangrijke zaken

Zijn er zaken die u wilt benadrukken in uw Facebook post? Benadruk ze dan met hoofdletters of aanhalingstekens. Doe dit niet teveel want dan benadrukt u niets meer. Als voorbeeld geef ik een Facebookpost van Inkoopgilde (tijdje geleden):

 GRATIS VOOR HOVENIERS - Wilt u als hovenier GRATIS KENNIS opdoen? Inkoopgilde biedt tal van workshops, cursussen en trainingen!

http://www.inkoopgilde.nl/servicedesk/cursussen

Ik wilde graag duidelijk maken dat wij u als hovenier dolgraag GRATIS ondersteunen. Na mijn idee wil iedereen GRATIS KENNIS opdoen in de rustigere periode van het jaar. Zodoende dat ik het nuttig vond om dit te benadrukken.

Gebruik uw omslagfoto nuttig

Wat zijn de voordelen van uw Facebook pagina? Zet ze in uw omslagfoto. Stelt u zich voor dat er iemand op uw pagina komt en vervolgens al deze voordelen ziet. Dan is de kans dat de gebruiker uw pagina liked een stuk groter.

Heeft u nog vragen?

O NEE, heeft u het hele artikel gelezen maar staat hetgeen wat u wilde weten er niet tussen? Mail uw vraag even door naar info@inkoopgilde.nl of stuur een bericht via Facebook dan gaan wij met uw vraag aan de slag. Nu wij het toch over Facebook hebben, wilt u onze pagina liken? Dan krijgt u meer waardevolle tips.

Verwante informatie

Orders scoren uit website

omzet scoren uit website

Lees meer: orders scoren uit website

SSL certificaat

https

Lees meer: een beveiligde website

Aanbestedingen

aanbesteding hovenier

Lees meer: aanbestedingen voor hoveniers

 

inkoopgilde 

Financieel voordeel, kennis en advies.

Inkoopgilde is meer dan alleen korting en financieel voordeel. Door de kennis van onze leveranciers te bundelen, voorzien wij hoveniers van kennis en advies. Voor leden van Inkoopgilde hebben wij het servicedesk ontwikkelt. Zodra u zich heeft aangemeld kunt u gebruik maken van extra faciliteiten. Dit werkt als volgt:

  • U neemt contact op met Inkoopgilde en u legt uw vraagstuk voor. Soms kunnen we u direct adviseren rond het vraagstuk en wanneer er geen adviseurs ingeschakeld hoeven te worden, zijn hieraan geen kosten verbonden
  • Wij inventariseren uw vraag en leggen deze voor aan de adviseurs van Inkoopgilde: belangrijk is dat u meteen die adviseur treft die over de juiste expertise beschikt
  • De eerste twee adviesuren zijn gratis, daarna brengen wij u exact in kaart wat de kosten zijn voor de extra dienstverlening.

Meer over bedrijfsadvies 

Chatbericht

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een chatbericht bericht. Zie rechtsonder in uw beeldscherm.
 

Facebook messenger

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een bericht via Facebook Messenger!