Identiteit van hoveniersbedrijf

Om je als bedrijf te onderscheiden zal je eerst moeten weten wie je zelf bent. Waar sta je als bedrijf, en wat is jouw specialiteit. Veel hoveniersbedrijven hebben moeite om hun identiteit te bepalen. Voorbeelden van identiteit zijn: ontwerp je zelf of ga je dat inkopen, benader je alleen particuliere klanten of ook bedrijven en instellingen, ben je gespecialiseerd in tuin-onderhoud of aanleg, of gecombineerd etc. 

Identiteit: waar hebben we het over?

Identiteit is zo'n lekker vaag woord. Waar hebben we 't dan over? De identiteit van jouw bedrijf begint bij jou als hovenier zelf.

  • Wie ben je?
  • Waar ligt jouw kracht?
  • Welke kwaliteiten heb je in huis? 
  • Wat voor vaardigheden heb je?
  • Wat voor klanten of type klanten passen het beste bij je?
  • Wat voor soort opdrachten word jij blij van en kun je goed uitvoeren?

Identiteit vaak onduidelijk

Vaak is de identiteit van hoveniersbedrijven niet duidelijk genoeg. Hoe weten we dat? Gewoon door eens een op een regenachtige dag te zoeken op internetsites van divers hoveniers. Wij zijn gespecialiseerd - zo lezen wij - in tuinaanleg. Maar de vraag is: wat voor tuinaanleg?

  • Tuinaanleg van de landschappelijke tuin of de boerderijtuin?
  • Tuinaanleg bij de eensgezinswoning in het dorp waar je woont?
  • Tuinaanleg bij grote villa's in Blaricum of Laren?

In feite moet volkomen duidelijk worden waar jouw specialiteit ligt als hoveniersbedrijf en wanneer je dat kunt illustreren aan de hand van uitgevoerde projecten zou dat fantastisch zijn.

personeel hovenier

Doen wat bij je past

“Hoe bouw je je bedrijf op? Daar gaat het in wezen bij elke hovenier om”, aldus Jan Stevens. “Want of we het nu hebben over een zzp'er of een mkb'er: het draait om verkoop, sales en omzet. Heb je die op orde, dan zijn de voorwaarden aanwezig om te kunnen bestaan. En te kunnen blijven bestaan. Wat we vanuit de praktijk vaak horen, is dat er bij veel hoveniers een gebrek is aan omzet. Hoe dat komt? Omdat veel hoveniers onvoldoende in staat zijn zichzelf –en daarmee dus hun bedrijf- te verkopen.”

“Dat kan verschillende oorzaken hebben. Niet in de laatste plaats omdat ze het op school niet hebben geleerd. Maar ook omdat ze veel liever met de tuin zelf bezig zijn –het feitelijke werk dus-, dan met zoiets als marketing en promotie. Vaak is dat gewoon hun ‘ding’ niet. Ze laten dat graag aan een ander over, maar dikwijls hebben die de professionaliteit daarvoor niet in huis. En komt de profilering dus niet of onvoldoende uit de verf.”

“Belangrijk is om in jouw profilering datgene naar voren te brengen waar je als hovenier goed in bent of wat je onderscheid.  In de praktijk zie ik dat dit bij veel hoveniers veel te algemeen is. Ja we doen tuinontwerp. Maar wat voor tuinontwerpen doe je? Ben je goed in de modern strakke tuin of juist in de landelijke tuin of boerderijtuin? Of ben je helemaal niet zo goed in tuinontwerp en past tuinonderhoud veel beter bij je’.

Identiteit en website

Het spreekwoord zegt ‘Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk’. Bij alles wat je doet -ook als hovenier- komt het dus aan op de presentatie. Hoe kom ik over bij de ander (lees: de klant)? Wat kan ik verwachten van de eerste indruk die ze van mij krijgen? Dat heeft natuurlijk alles te maken met hoe je fysiek overkomt (bedrijfskleding, omgangsvormen en dergelijke), maar steeds belangrijker wordt ook de presentatie online.

Er was een tijd -nog niet eens zo heel lang geleden- dat je als hovenier kon volstaan met een eenvoudige website. De groene sector was zeker geen voorloper met hun aanwezigheid op internet, maar vandaag de dag heeft iedere zichzelf respecterende hovenier toch wel een website. Maar daarmee ben je er natuurlijk niet. De vraag die je je als hovenier moet stellen is: ‘Wat wil ik met mijn website?’ Dient het alleen als een visitekaartje, dan kun je inderdaad volstaan met alleen een statische online aanwezigheid. Dat is echter een gemiste kans, zo niet heel veel gemiste kansen. Slimmer is het om de website als een onderdeel van de business te maken. Als een tool om omzet te genereren. Het doel moet zijn dat de bezoeker van de site contact met je opneemt en niet vrijblijvend door de pagina’s bladert. 

Gebruik je het internet als instrument om nieuwe klanten te krijgen, dan moet je je presentatie voortdurend innoveren en actualiseren. Essentieel daarbij is dat je het gedrag van de bezoeker aan je website analyseert.

website aanschaffen hovenier

Onderzoek wijst uit dat de telefoon gemiddeld nooit verder dan negentig centimeter bij ons vandaan ligt. Hoe dichter bij de potentiële- klant wil je komen? In het verlengde daarvan is dus ook je aanwezigheid op social media als Facebook, Twitter en LinkedIn van belang. Voorop blijft echter staan dat je het alleen moet doen als het effectief is. Niet omdat iedereen roept dat je niet kunt achterblijven. Bij alle online marketing -in welke vorm dan ook- geldt dat het een middel tot een doel is: omzet genereren. Het mag nooit het doel op zichzelf zijn. De hovenier kan zijn tijd en geld dan wel beter gebruiken. Om die hovenier in de dynamiek van het internet bij te staan, biedt Inkoopgilde de online marketing als nieuwe dienst aan.

Verwante informatie

Facebook gebruik

Lees meer: Facebook marketing

SSL-certificaat?

https website

Lees meer: is een SSL-certificaat verplicht?

Aanbestedingen

aanbesteding hovenier

Lees meer: aanbestedingen voor hoveniers

 

inkoopgilde 

Financieel voordeel, kennis en advies.

Inkoopgilde is meer dan alleen korting en financieel voordeel. Door de kennis van onze leveranciers te bundelen, voorzien wij hoveniers van kennis en advies. Voor leden van Inkoopgilde hebben wij het servicedesk ontwikkelt. Zodra u zich heeft aangemeld kunt u gebruik maken van extra faciliteiten. Dit werkt als volgt:

  • U neemt contact op met Inkoopgilde en u legt uw vraagstuk voor. Soms kunnen we u direct adviseren rond het vraagstuk en wanneer er geen adviseurs ingeschakeld hoeven te worden, zijn hieraan geen kosten verbonden
  • Wij inventariseren uw vraag en leggen deze voor aan de adviseurs van Inkoopgilde: belangrijk is dat u meteen die adviseur treft die over de juiste expertise beschikt
  • De eerste twee adviesuren zijn gratis, daarna brengen wij u exact in kaart wat de kosten zijn voor de extra dienstverlening.

Meer over bedrijfsadvies 

Chatbericht

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een chatbericht bericht. Zie rechtsonder in uw beeldscherm.
 

Facebook messenger

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een bericht via Facebook Messenger!