Klanten verwerven via de website

Het is voor elk hoveniersbedrijf belangrijk om een website te hebben. Vroeger pakten mensen de krant of bekeken ze de folders. Maar tegenwoordig zoeken mensen op het internet naar oplossingen van hun probleem en/of wensen. De online wereld is niet voor iedereen even transparant. In het doolhof van multimedia raak je al snel verdwaald als je er zonder doel in rond wandelt. Een paar wegwijzers langs het pad en een gids zijn geen overbodige luxe. Hoveniers worstelen soms met het vinden van de juiste weg naar digitale promotie van hun diensten. Een website is er vaak wel, maar daarmee houdt het ook op. Terwijl er een wereld aan mogelijkheden op het digitale vlak ligt! Je hoeft ze alleen maar leren te benutten."

Website en hoveniersbedrijven

Vroeger werd er enorm veel geld besteed aan visitekaartjes, briefpapier, brochures en enveloppen. Tegenwoordig gaat vrijwel alles digitaal. Wat ik hiermee wil aangeven is dat genoemde promotiematerialen als brochures, steeds minder interessant worden. Uw website en uw social media accounts als Facebook, Twitter en Google plus nemen deze plaats in. 

Een verouderde website is geen visitekaartje

Ik kan me voorstellen dat u als hoveniersbedrijf rondrijd in een mooie hoveniersbus. Vaak staat daar een website en telefoonnummer op vermeld. Als mensen achter u in de file staan, en uw bedrijfsnaam onthouden, gaan ze achter de computer zitten om eens te kijken naar uw dienstenpakket. Als ze vervolgens zien dat uw laatste nieuwsbericht dateert uit jaar 2010, is de vraag of dit het visitekaartje is wat u graag uitdeelt aan potentiële klanten?

Voor een duidelijk beeld schets ik een voorbeeld: Een particulier is opzoek naar een hovenier die uitblinkt in tuinaanleg of tuinontwerp. De klant komt op uw website terecht, en ziet een sterk verouderde websites met onnodige tools als ledbalken en gastenboeken. Er ontstaat bij de klant direct een beeldvorming. Een beeldvorming die voor u niet erg gunstig uitpakt. Erg jammer, want u bent qua werkzaamheden misschien wel de juiste kandidaat. Probleem is echter, dat u dat wel weet, alleen de bezoeker van uw website nog niet. Want hoe weet een particulier, die nog nooit met u in aanraking is gekomen, dat u gespecialiseerd bent in kasteeltuinen?

Zorg ervoor dat u als hovenier een website heeft die aanspreekt. Let wel: veel ondernemers kiezen in de eerste plaats voor een super gelikte site, maar of die ook werkelijk gebruiksvriendelijk is, komt vaak op het tweede plan. Hoe mooi uw site er grafisch ook mag uitzien. Liever een eenvoudige versie die vindbaar is dan een geweldige smoel die er niet toe doet. Investeer uw geld op vindbaarheid.

marketing hoveniers

Hoe kom ik hoog in Google?

Hier zijn twee manieren voor: de eerste is zoekmachine-optimalisatie; hoe kom je zo hoog mogelijk met je bedrijf in de zoekresultaten als iemand bijvoorbeeld zoekt op 'tuinonderhoud'. De tweede discipline is zoekmachine-adverteren, dat is het kopen van advertentieruimte boven aan de zoekresultaten. Dat zijn dus de advertenties die je boven aan de zoekresultaten ziet. 

Zoekmachine adverteren: SEA

Search Engine Advertising, hiermee wordt het betaald adverteren in de zoekmachine bedoeld. Door te adverteren op internet kun je je zeer specifiek op een bepaalde doelgroep richten. U kunt bijvoorbeeld adverteren op themawebsites met behulp van een banner. Het voordeel van adverteren op Google is dat u direct resultaat heeft. Nadeel is echter, als u geen budget meer heeft, dan zijn de resultaten verdwenen. Dit in tegenstelling tot SEO, daar duurt het wachten op resultaat iets langer, echter is de tijd die u in het schrijven van teksten heeft gestoken, nooit weg. 

verschil tussen sea en seo

Hier ziet u duidelijk het verschil. Het eerste blok is een advertentie (SEA). De overige blokken komen in de zoekresultaten naar voren door SEO. 

Zoekmachine optimalisatie: SEO

Hoe werkt zoekmachine-optimalisatie. Eigenlijk is het heel simpel, u zet teksten op uw website waar de bezoeker in Google opzoekt. Dat wil zeggen dat u vaktermen en superlatieven over uw eigen bedrijf gerust achterwege kunt laten. Niemand die daar geïnteresseerd is in, behalve uzelf. Het is zaak om het probleem of de wens van een klant te achterhalen, en hier een oplossing/dienst voor te bieden. Als voorbeeld:

Stel een particulier in Maastricht heeft de wens, om bij het nieuw gekocht huis een geheel nieuwe tuin aanleggen. Zij weten nog niet wat ze precies willen, dus ze gaan opzoek naar creatieve ideeën op het internet. Ze komen er al zoekende achter dat ze gecharmeerd zijn van prairietuinen. Om een geschikte hovenier te vinden zoeken ze bijvoorbeeld op:

  • Prairietuin hovenier
  • Prairietuin hovenier Maastricht
  • Prairietuin aanleggen

Er komen vervolgens tal van zoekresultaten te voorschijn. Als u met uw hoveniersbedrijf op pagina één in de zoekresultaten staat, is het erg aannemelijk dat zij met u contact opnemen. 

Vaak zie je dat hoveniersbedrijven niet specifiek zijn. Maar het is wel zaak om dit te zijn. Dat u tuinaanleg doet is erg aannemelijk. Maar wat voor tuinen legt u aan? Wat is uw specialiteit? Is dat een kleine achtertuin in een volksbuurt? Of is uw specialiteit het aanleggen van kasteeltuinen? Als u duidelijk aangeeft wat uw specialiteiten zijn komen, dan komen de klanten die u zoekt vanzelf bij u terecht. 

Hoe zoeken mensen op Google?

Op het internet zoeken mensen naar problemen, klachten en behoeften. Ze zoeken bijvoorbeeld niet op Hovenier Jan Janssen. De reden hiervan is simpel, zij kennen Hovenier Jan Jansen namelijk nog niet.  

Een alledaags voorbeeld van problemen waar mensen opzoeken: u heeft last van uw knie. U kunt deze niet of moeilijk strekken. Voor u naar de dokter gaat zoekt u eerst op het internet. U zoekt dan op: moeilijk strekkende knie of zere knie, niet strekkende knie, u doet dit, omdat dit uw probleem is. U zoekt niet naar diagnoses als: heb ik last van gewrichtsmuis? Waarom zoekt u hier niet naar? Omdat hier niet van op de hoogte bent. 

google analytics
Goed vindbare hoveniers website

Hoe krijg ik als hovenier een goed vindbare website? Maak eens een lijstje met titels waar mensen op kunnen zoeken. Sla hierbij niks over. Aan de hand daarvan gaat u artikelen schrijven. Over één product/dienst kunt u mogelijk wel 100 artikelen schrijven. Belangrijk is om het probleem van de klant, in klantentaal op de website te zetten. Zorg ervoor dat de klant het probleem herkent. Schrijf vervolgens over de oplossing, of over wat u voor deze klant kunt betekenen. Ik geef een paar voorbeelden van titels waar uw klanten mogelijk opzoeken:

  • Wat zijn de voordelen van groendaken?
  • Groendak aanleggen *plaatsnaam*
  • Kosten groendak
  • Bruine aanslag in gazon 
  • Mos in gazon
  • Drassig gazon
  • Onkruidvrije bestrating
  • Slakken in tuin bestrijden

Maar dit kost toch veel tijd?

Ja, zeker. Het kost inderdaad veel tijd. Wellicht is het raadzaam om het uit te besteden. Nu voel ik de vraag opborrelen, maar dat kost toch veel geld? Ja, het kost geld. Of het veel geld kost? Dat is afhankelijk van hoeveel omzet u uit uw website haalt. Als u er 200 uur werk aan overhoud, kost het plots een stuk minder geld. Sterker nog, dan levert het wat op.

Daarbij kunt u zich afvragen of het budget wat u besteed aan een regionale krant of dat nog de moeite waard is. 

Website aanschaffen

Vind u het lastig om een goede websitebouwer te vinden? Inkoopgilde biedt uitkomst. Inkoopgilde heeft in samenwerking met een websitebouwer het concept 'Voor Hoveniers' opgezet. Bij aanschaf van een 'Voor Hoveniers' website weet u zeker dat uw website er goed uit ziet, maar nog belangrijker, u weet zeker dat uw website technisch goed in elkaar steekt.

Verwante informatie

Facebook gebruik

Lees meer: Facebook marketing

SSL-certificaat?

seizoenswerk voor hoveniers

Lees meer: is een SSL-certificaat verplicht?

Aanbestedingen

aanbesteding hovenier

Lees meer: aanbestedingen voor hoveniers

 

inkoopgilde 

Financieel voordeel, kennis en advies.

Inkoopgilde is meer dan alleen korting en financieel voordeel. Door de kennis van onze leveranciers te bundelen, voorzien wij hoveniers van kennis en advies. Voor leden van Inkoopgilde hebben wij het servicedesk ontwikkelt. Zodra u zich heeft aangemeld kunt u gebruik maken van extra faciliteiten. Dit werkt als volgt:

  • U neemt contact op met Inkoopgilde en u legt uw vraagstuk voor. Soms kunnen we u direct adviseren rond het vraagstuk en wanneer er geen adviseurs ingeschakeld hoeven te worden, zijn hieraan geen kosten verbonden
  • Wij inventariseren uw vraag en leggen deze voor aan de adviseurs van Inkoopgilde: belangrijk is dat u meteen die adviseur treft die over de juiste expertise beschikt
  • De eerste twee adviesuren zijn gratis, daarna brengen wij u exact in kaart wat de kosten zijn voor de extra dienstverlening.

Meer over bedrijfsadvies 

Chatbericht

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een chatbericht bericht. Zie rechtsonder in uw beeldscherm.
 

Facebook messenger

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een bericht via Facebook Messenger! 

 

Contactgegevens

Adres