Uitzendkrachten of payroll in de groene sector

De tijd dat een hoveniersbedrijf zijn tijdelijke werknemers zelf in dienst had, is voorbij. Wat voor heel werkend Nederland geldt, geldt ook voor de groenbranche: tijdelijk personeel is voor een werkgever niet meer te financieren. Uitbesteden van werkgeverschap is het sleutelwoord en biedt voor werkgevers én werknemers een adequaat alternatief.

Het verschil tussen payroll en uitzendbureau?

Een relatief nieuw fenomeen in de markt van tijdelijke arbeidskrachten, is payrolling. We vroegen Frank Vonk van P-services HR group in Barneveld naar wat dat nu precies is, payrolling. “Laat ik dan eerst zeggen dat payrollbureaus en uitzendbureaus niet hetzelfde zijn. Heel bondig samengevat: een payrollbureau doet alles wat een uitzendbureau ook doet, behalve werving en selectie van werknemers. Laten we als voorbeeld een hoveniersbedrijf nemen met pakweg tien werknemers. Wanneer die in het hoogseizoen op zoek was naar nieuw personeel, schakelde hij daarvoor een uitzendbureau in. Dat nam voor de werkgever alles uit handen, van werving, werkgeversrisico’s tot en met de loonadministratie en alles wat er verder maar bij kwam kijken.

Het kwam echter ook vaak voor dat een hovenier zélf bekwame mensen wist te vinden en de werving en selectie in eigen beheer deed. De rest liet hij over aan het uitzendbureau, maar dan natuurlijk wel tegen een gunstiger uurtarief.”

De groei van de inzet van tijdelijke arbeidskrachten in combinatie met het gegeven dat de inlener (lees: hoveniersbedrijf) de werving en selectie in eigen hand houdt, creëerde de ruimte voor het ontstaan en de groei van payrolling.

payroll

Payroll: wat is dat?

Een payroll-aanbieder neemt uw personeel op papier in dienst en wordt hiermee juridisch werkgever. Payroll heeft als grootste voordeel dat u als ondernemer precies weet wat een werknemer per gewerkt uur kost en dus ook wat het rendement is. Alle kosten zijn tot achter de komma doorberekend en alle risico’s ingecalculeerd, zodat u nooit voor onaangename verrassingen komt te staan. Is er -tijdelijk- geen werk meer, wordt iemand ziek of in het meest ongunstige geval blijvend arbeidsongeschikt, dan blijft uw hoveniersbedrijf gevrijwaard van de financiële consequenties. Consequenties die soms het voortbestaan van de onderneming serieus kunnen bedreigen.”

Omdat het payroll-bedrijf juridisch werkgever is, neemt het bedrijf meteen de arbeidsrechterlijke risico’s over zoals:

  • Verzorgen van arbeidsovereenkomst
  • Loondoorbetaling
  • Verzekeringen bij arbeidsongeschiktheid
  • Ontslagprocedures
  • Jaaropgaven
  • Salarisadministratie

U als opdrachtgever blijft de belangrijke kernzaken zelf bepalen:

  • Aannemen van nieuwe medewerkers;
  • Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken;
  • Andere aangelegenheden die voor de interne gang van zaken binnen het bedrijf en voor de medewerkers van belang zijn. Er verandert dus niets op de werkvloer.

Voordelen payroll voor u als ondernemer

  • U betaalt een vast tarief en ontvangt periodiek één factuur. Zo hebt u een zeer nauwkeurige inzage in uw totale salaris- en personeelskosten.
  • Facturen en/of aangiften van instanties zoals het UWV, de Belastingdienst, diverse pensioen- en aanverwante verzekeringen, de Arbo-dienst, de verzuimverzekering en accountants (met betrekking tot salaris- en personeelsadministratie) ontvangt u niet meer.
  • Uw financiële administratie wordt hierdoor beperkter en veel inzichtelijker, waarmee u direct een aanzienlijke kostenbesparing kunt realiseren. Tevens houdt u als werkgever meer tijd over voor uw kerntaken, dus het aansturen van de onderneming!

P-services Payrollbureau verlicht als leverancier van Inkoopgilde de administratieve lasten en werkgeversrisico's voor hoveniers met (tijdelijke) medewerkers. Payrollbureau heeft de payroll dienstverlening inmiddels uitgebreid met onder andere verzuimbegeleiding en HR-advies en koppelt via uwbaan.nl vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Die uitbreidingen zijn een logische vervolgstap op het werkgeverschap dat Payrollbureau invult met payroll dienstverlening. Wij willen een goede werkgever zijn voor de werknemers die bij ons op de payroll staan. Als werknemers hun tijdelijke baan bij een klant dreigen te verliezen dan willen wij ze naar ander werk kunnen begeleiden.

Verwante informatie 

Nieuwe werknemers

personeel hovenier

Lees meer: waar en hoe vind ik goede werknemers?

Beplanting

besparen

Lees meer: besparen op beplanting!

inkoopgilde

Payrollbureau: leverancier Inkoopgilde

Als lid van Inkoopgilde kunt u flink geld besparen op uw payroll kosten. De gemiddelde besparing van Inkoopgilde-leden op payrolling via Payrollbureau is 10%. Benieuwd wat Payrollbureau voor u kan betekenen of wilt u een kostenberekening op maat? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Adresgegevens
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of een kostenbereking op maat? Kijk voor meer informatie op payrollbureau.nl, mail uw vraag naar sales@payrollbureau.nl of neem rechtstreeks contact op met één van onze payroll specialisten:

Regio Noord    : Dicky van der Meer - 06 – 83 57 39 89
Regio Midden  : Marco Morren - 06 – 57 93 46 91
Regio Zuid       : Danny Hirschmann - 06 – 51 96 13 86

Vestiging bij u in de buurt

Personeel inlenen als professional in:

  • Groningen
  • Friesland
  • Drenthe
  • Noord-Holland
  • Overijssel
  • Flevoland
  • Utrecht
  • Zuid-Holland
  • Noord-Brabant
  • Zeeland
  • Limburg
  • Gelderland


Besparen op inlenen personeel

De gemiddelde besparing van leden op payrolling is: 10%

 

contact-inkoopgilde

Chatbericht

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een chat bericht. Zie rechtsonder.
 

Facebook messenger

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een bericht via Facebook Messenger!