Waarom zou ik als hovenier beginnen met payroll?

Payroll is een van de vele manieren om je personeel aan je te binden. Het is een tussenvorm van hoe je personeel aanneemt. Het personeel is in de praktijk ‘gewoon’ in dienst, terwijl de juridische en administratieve aangelegenheden worden uitbesteed aan een payrollbureau. Maar waarom zou je voor payroll kiezen en niet gewoon iemand in vaste dienst nemen? En wanneer is payroll nou juist interessant, bij een groot of een klein bedrijf?

Wat houdt payroll in?

Kort gezegd zijn de voordelen van payroll vooral terug te vinden in zaken waar je je als werkgever niet meer druk over hoeft te maken. Het gaat dan bijvoorbeeld om:

  • Ontslagprocedures
  • Loondoorbetaling
  • Verzorgen van arbeidsovereenkomsten
  • Salarisadministratie
  • Verzekeringen bij arbeidsongeschiktheid

Zoals u kunt zien gaat het dus vooral om onderhouden van administratie en het ontlopen van (soms grote) financiële risico’s. Als tegenprestatie betaalt de werkgever de organisatie die voorziet in payroll een vergoeding die zit opgesloten in de omrekenfactor. Deze geeft aan hoeveel uw werknemer werkelijk kost, inclusief de kosten van payrolling. Wanneer uw werknemer bijvoorbeeld een bruto uurloon van €9,80 heeft en uw payrollbureau een omrekenfactor van 1,75 hanteert, dan kost uw werknemer u €17,15 per uur.

Maar wanneer is dit nu interessant en wanneer niet?

hovenier

Payroll voor grote hoveniersbedrijven

Voor grote bedrijven geldt vanzelfsprekend dat ze vaak meerdere afdelingen hebben. Eén daarvan is de afdeling P&O, waar alle zaken rondom het personeel worden geregeld. Zaken waar een payrollbureau zich ook over buigt. Je kunt je dan afvragen of het wel interessant is om te beginnen met payroll, aangezien de kennis over bijvoorbeeld het verzorgen van arbeidsovereenkomsten en ontslagprocedures al in huis is. Dan is de meerwaarde van payroll ineens een stuk minder. Bovendien hebben grote bedrijven doorgaans een wat grotere buffer. Logisch, meer mensen in dienst, meer risico’s in huis. Wanneer er iemand langdurig arbeidsongeschikt raakt, is een groot bedrijf eerder in staat om deze (financiële) klap op te vangen.

Payroll voor kleine hoveniersbedrijven

Voor kleine bedrijven geldt vaak dat ze maar weinig mensen in dienst hebben. Met als gevolg dat er veel functies worden gecombineerd, denk bijvoorbeeld aan de (salaris)administratie, maar ook juridische zaken zoals de afwikkeling van een ontslag. In deze gevallen zou het zomaar heel interessant kunnen zijn om payroll eens te bekijken. De meerprijs van payroll betaalt zich namelijk uit in lastenverlichting. De tijd die je niet hoeft te besteden aan allerlei administratieve handelingen kun je zien als winst. Zodat je als ondernemer weer bezig kunt met ondernemen in je eigen sector.

Payrollbureau verlicht als leverancier van Inkoopgilde de werkgeversrisico’s en de administratieve lasten voor hoveniers met (tijdelijke) medewerkers. De dienstverlening van Payrollbureau wordt alsmaar verbeterd en uitgebreid, bijvoorbeeld met verzuimbegeleiding en HR-advies. Daarnaast wordt via www.uwbaan.nl vraag en aanbod op de arbeidsmarkt gekoppeld. Zo willen we werknemers die bij ons op payroll staan optimaal kunnen bedienen, ook wanneer ze hun baan verliezen of dreigen te verliezen.

Verwante informatie 

Nieuwe werknemers

personeel hovenier

Lees meer: waar en hoe vind ik goede werknemers?

Beplanting

besparen

Lees meer: besparen op beplanting! 

inkoopgilde 

Payrollbureau: leverancier Inkoopgilde

Als lid van Inkoopgilde kunt u flink geld besparen op uw payroll kosten. De gemiddelde besparing van Inkoopgilde-leden op payrolling via Payrollbureau is 10%. Benieuwd wat Payrollbureau voor u kan betekenen of wilt u een kostenberekening op maat? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Financieel voordeel, kennis en advies.

Inkoopgilde is meer dan alleen korting en financieel voordeel. Door de kennis van onze leveranciers te bundelen, voorzien wij hoveniers van kennis en advies. Voor leden van Inkoopgilde hebben wij het servicedesk ontwikkelt. Zodra u zich heeft aangemeld kunt u gebruik maken van extra faciliteiten. Dit werkt als volgt:

  • U neemt contact op met Inkoopgilde en u legt uw vraagstuk voor. Soms kunnen we u direct adviseren rond het vraagstuk en wanneer er geen adviseurs ingeschakeld hoeven te worden, zijn hieraan geen kosten verbonden
  • Wij inventariseren uw vraag en leggen deze voor aan de adviseurs van Inkoopgilde: belangrijk is dat u meteen die adviseur treft die over de juiste expertise beschikt
  • De eerste twee adviesuren zijn gratis, daarna brengen wij u exact in kaart wat de kosten zijn voor de extra dienstverlening.

 

contact-inkoopgilde

Chatbericht

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een chat bericht. Zie rechtsonder.
 

Facebook messenger

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een bericht via Facebook Messenger!