Wat kost een nieuwe werknemer? Kan ik personeel aannemen?

Werk is goed, veel werk is beter, te veel werk wordt een uitdaging. Wanneer er meer werk is dan je in je eentje aan kunt, wordt het tijd eens te denken aan het aannemen van een medewerker. Maar wanneer kan dat uit?

Kan ik wel of geen personeel aannemen?

Dat hangt van diverse factoren af. Om te beginnen moet je er zelf wel open voor staan. Als je structureel tot twee uur 's nachts nog aan de administratie zit en klanten je gaan bellen wanneer je eindelijk eens aan de klus in hun tuin begint, weet je in ieder geval dat het werk je boven het hoofd groeit. Je kunt er dan voor kiezen werk af te stoten, als het aannemen van personeel je niet trekt. Aan de ene kant krijg je dan meer rust, maar aan de andere kant sluit je natuurlijk wel een bron van inkomsten af."

Sta je wel open voor het aannemen van een extra kracht, dan moet dit weloverwogen gebeuren. "Dat begint met een begroting en een prognose. Goede cijfers in combinatie met een structureel goedgevulde werkvoorraad zijn essentieel bij het aannemen van personeel. De hovenier kijkt eerst naar wat hij zelf maandelijks wil verdienen, en zet dit af tegen wat er elke maand binnenkomt. Blijft er voldoende over, dan is er ruimte voor een extra personeelslid. Een goede boekhouding is een absolute noodzaak om die beslissing te kunnen nemen."

personeel aannemen

Wat kost een nieuwe werknemer?

Is de financiële reserve aanwezig, dan moet er rekening worden gehouden met een aantal bijkomende aspecten. "Je moet -vaak eenmalige- extra investeringen doen. In materieel bijvoorbeeld. Er moet een bedrijfsauto bij komen als de nieuwe medewerker zelfstandig naar klussen toe gaat, er is een tweede set handgereedschap nodig en ook extra bedrijfskleding. De extra investeringen zijn bij de eerste medewerker het grootst. Bij een tweede en derde heb je bijvoorbeeld niet meer de kosten voor een tweede en derde auto, omdat de tweede of derde dan mee kan rijden met de eerste medewerker"

"Daarnaast moet rekening gehouden worden met eventuele aanvullende cursussen die je de medewerker wilt laten volgen. De medewerkers moeten natuurlijk goed verzekerd zijn en alles dient volgens de Arbo-regels te verlopen. Personeel wil ook graag op vakantie, ze moeten op gezette tijden naar de tandarts of onverhoopt naar de dokter, en het risico van ziekteverzuim is altijd aanwezig. En natuurlijk de hamvraag: neem je een medewerker in vaste dienst aan en welk contract biedt je hem dan, of wordt het een ZZP'er? Stuk voor stuk zaken die extra kosten met zich mee brengen, en die dus in de begroting opgenomen moeten worden."

Ondersteuning hoveniersbedrijven

Dat lijken veel mitsen en maren, maar in de praktijk valt dit dikwijls mee. Het servicedesk van Inkoopgilde helpt bij het maken van een degelijke begroting en prognose. En bij het samenstellen van een overzicht van de kosten van bijvoorbeeld verzekeringen en extra materieel. "Er is maar één ding waar we geen raad in kunnen geven, en dat is het gevoel van de hovenier. Hij moet bij zichzelf te rade gaan of hij de ambitie heeft te willen groeien en dus één of meerdere medewerkers aan te nemen. En als hij voor het laatste besluit; wie neemt hij dan aan? Je gaat een intensieve samenwerking aan dus er moet die 'klik' zijn. Een nieuwe medewerker moet passen in de bedrijfscultuur." 

"Maar kijk wat je er voor terug krijgt. Het nieuwe personeelslid neemt veel stress weg en je kunt meer werk aannemen dan voorheen. Geen extra lange dagen meer of klanten aan de lijn die vragen waar je blijft, maar een gedegen planning waarin tijd is voor iedereen. En wie weet wat de nieuwe medewerker aan kennis en inzichten meebrengt waar je beide profijt van kunt hebben? Allemaal zaken die je na verloop van tijd in je rapportage en in tevreden klanten terug gaat zien."

Verwante informatie 

Nieuwe werknemers

personeel hovenier

Lees meer: waar en hoe vind ik goede werknemers?

Beplanting

besparen

Lees meer: besparen op beplanting! 

inkoopgilde 

Financieel voordeel, kennis en advies.

Inkoopgilde is meer dan alleen korting en financieel voordeel. Door de kennis van onze leveranciers te bundelen, voorzien wij hoveniers van kennis en advies. Voor leden van Inkoopgilde hebben wij het servicedesk ontwikkelt. Zodra u zich heeft aangemeld kunt u gebruik maken van extra faciliteiten. Dit werkt als volgt:

  • U neemt contact op met Inkoopgilde en u legt uw vraagstuk voor. Soms kunnen we u direct adviseren rond het vraagstuk en wanneer er geen adviseurs ingeschakeld hoeven te worden, zijn hieraan geen kosten verbonden
  • Wij inventariseren uw vraag en leggen deze voor aan de adviseurs van Inkoopgilde: belangrijk is dat u meteen die adviseur treft die over de juiste expertise beschikt
  • De eerste twee adviesuren zijn gratis, daarna brengen wij u exact in kaart wat de kosten zijn voor de extra dienstverlening.

Meer over bedrijfsadvies 

Chatbericht

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een chatbericht bericht. Zie rechtsonder in uw beeldscherm.
 

Facebook messenger

Suggesties, vragen of advies? Stuur ons gerust een bericht via Facebook Messenger!