Groene vingers aan het toetsenbord: blogtips voor hoveniers

Groene vingers aan het toetsenbord: blogtips voor hoveniers
Geplaatst in: Marketing

Groene vingers aan het toetsenbord: blogtips voor hoveniers

Blogtips? Wat moet je daar nou mee als hovenier? Nou, met je groene vingers aan het toetsenbord bereik je meer dan je wellicht zou denken. Bloggen is een effectief middel om je bedrijf te presenteren aan potentiële klanten en relaties. Show je mooiste projecten en geef een inkijk achter de schermen. Door te bloggen geef je je bedrijf gezicht. Bovendien is al die verse content goed voor de vindbaarheid van je website (je komt hoger in Google). Maar ja, bloggen voor je hoveniersbedrijf ... hoe pak je dat aan? Met deze tips van B&S Media maak je een vliegende start.

 

Waarom bloggen op je bedrijfswebsite?

Het zijn eigenlijk twee vragen ineen: waarom bloggen en waarom op je bedrijfswebsite?

Waarom bloggen?

Redenen om te bloggen zijn er genoeg: je toont een completer beeld van je bedrijf aan (potentiële) klanten en relaties, je laat zien dat je actief bent en wat je zoal neerzet voor klanten, je kan de doelgroep aan je binden met tips, advies en how-to video’s etc.
Bloggen namens je hoveniersbedrijf kan op verschillende plekken. Denk aan gastartikelen op vakwebsites en tuinblogs, online communities als Facebook, Wordpress en Reddit en natuurlijk je eigen bedrijfswebsite. Welke blogkanalen je ook kiest, je eigen website mag niet ontbreken in je blogstrategie.


Waarom op je bedrijfswebsite?

Je las het al in de inleiding: bloggen is goed voor de vindbaarheid van je website. Je bouwt een prachtig contentprofiel op: een groeiende verzameling artikelen met teksten, foto’s en video’s die raken met het hovenierschap en de tuinwereld. Zo leert Google jouw website met de juiste onderwerpen te koppelen, wat goed is voor je vindbaarheid. Zoekt iemand op ‘tuinontwerp’ en heb je daar veel over geblogd, dan wordt de kans groter dat je website hoger in de resultaten verschijnt. Bezoekers die de gewenste informatie op jouw blog vinden, vinden wellicht ook die ‘offerte aanvragen’-knop. En je bedrijfsblog is bij uitstek de plek om je projecten te showen.


Bovendien kan je een mooie wisselwerking bereiken tussen je blog en je andere kanalen, zoals de nieuwsbrief en social media. Ieder artikel kan je als bron gebruiken voor een post op bv. Facebook. Met iedere ‘like’ en ‘share’ wordt je blog meer opgepikt door de doelgroep. Zo kom je dichter bij je doel: stijgend websitebezoek, meer offerte-aanvragen en opdrachten.

 

En dan nu de blogtips.

 

Waar kan je over bloggen?

Waar je over blogt, daar ben je helemaal vrij in. Het is wel goed om altijd het doel voor ogen te houden. Dat doel kan ook gemengd zijn. Denk aan: je profileren als expert, de mensen achter het bedrijf laten zien, de klant mee laten kijken etc.

  • Projecten uitlichten: welke projecten ben je trots op? Maak er een blogartikel van. Heb je een portfolio op je website? Ook dan kun je projecten uitlichten op het blog.

  • Medewerkers uitlichten: mensen werken graag met mensen. Toon de mensen achter je bedrijf en creëer vertrouwen en herkenbaarheid.

  • Actualiteiten: wat speelt er zoal in je vakgebied? Laat zien dat je op de hoogte bent door erover te bloggen. Houd rekening met je doelgroep (potentiële klanten, relaties) en leg uit wat de ontwikkelingen voor hen betekenen en bieden.

  • Vragen beantwoorden: “OK Google, moet ik het gras maaien in de winter?“ - Met welke vragen worstelt je doelgroep? Zorg dat het antwoord bij jou te vinden is.

  • Achter de schermen: laat de bezoeker over je schouder meekijken. Laat zien hoe het proces werkt van ontwerp, uitvoering en onderhoud.

Hoe pak je het aan?

Begin eerst met een plan. Hoe vaak wil en kan je bloggen? Welke categorieën en onderwerpen neem je mee? Welke soorten content (tekst, foto’s, video’s) ga je gebruiken? Hoe maak je of wie maakt deze content? En je moet natuurlijk in de eerste plaats een blog hebben om deze content op te plaatsen.


Je kan het bloggen uitbesteden, maar ....

Bloggen is onderdeel van het SEO-pakket van B&S Media Internetmarketing. Daarnaast kan het als losse dienst worden afgenomen. Door te werken met een specialist weet je zeker dat jouw bedrijfsblog altijd gevuld is met verse artikelen. Je wordt begeleidt van plan tot productie, plaatsing en promotie. B&S Media is pro-actief en zal met voorstellen komen voor onderwerpen. Toch zal er altijd input van jou nodig zijn. Jij weet wat er speelt in je vakgebied en binnen je bedrijf, je komt bij de klant en voert de projecten uit.

Zo kom je aan content voor je blog

  • Neem een smartphone of (nog beter) camera mee naar ieder project en maak foto’s en filmpjes.

  • Laat geselecteerde projecten vastleggen door een derde partij (behind the scenes).

  • Abonneer je op nieuwsbrieven uit de sector en houd een lijst bij met interessante artikelen/onderwerpen.

  • Richt een plek in de bedrijfstuin in voor how-to video’s (plantverzorging, verstekken, onderhoud gras, aanleg kunstgras etc.)

  • Maak verslagen van vakdagen en beurzen.

  • Praat met klanten en ontdek wat ze bezighoudt.

  • ....

Moet je goed kunnen schrijven om te kunnen bloggen?

Het korte antwoord is ‘nee’. Het schrijven voor je blog kan je gerust uitbesteden. Professionele content creators en copywriters brengen je boodschap levendig over in woord en beeld. Je groene vingers hoeven maar even aan het toetsenbord, namelijk om contact op te nemen met B&S Media. Bellen mag natuurlijk ook!

Gratis advies voor leden Inkoopgilde

B&S Media is partner van Inkoopgilde en kan ook voor jou de online marketing verzorgen. Speciaal voor leden biedt het bureau een gratis quickscan en adviespakket t.w.v. €350,00. Neem contact op via bsmedia.nl/hoveniers haal meer klanten binnen via je website.

2023-01-30 16:19:00
Groene vingers aan het toetsenbord: blogtips voor hoveniers
Geplaatst in: Marketing

Groene vingers aan het toetsenbord: blogtips voor hoveniers

Blogtips? Wat moet je daar nou mee als hovenier? Nou, met je groene vingers aan het toetsenbord bereik je meer dan je wellicht zou denken. Bloggen is een effectief middel om je bedrijf te presenteren aan potentiële klanten en relaties. Show je mooiste projecten en geef een inkijk achter de schermen. Door te bloggen geef je je bedrijf gezicht. Bovendien is al die verse content goed voor de vindbaarheid van je website (je komt hoger in Google). Maar ja, bloggen voor je hoveniersbedrijf ... hoe pak je dat aan? Met deze tips van B&S Media maak je een vliegende start.

 

Waarom bloggen op je bedrijfswebsite?

Het zijn eigenlijk twee vragen ineen: waarom bloggen en waarom op je bedrijfswebsite?

Waarom bloggen?

Redenen om te bloggen zijn er genoeg: je toont een completer beeld van je bedrijf aan (potentiële) klanten en relaties, je laat zien dat je actief bent en wat je zoal neerzet voor klanten, je kan de doelgroep aan je binden met tips, advies en how-to video’s etc.
Bloggen namens je hoveniersbedrijf kan op verschillende plekken. Denk aan gastartikelen op vakwebsites en tuinblogs, online communities als Facebook, Wordpress en Reddit en natuurlijk je eigen bedrijfswebsite. Welke blogkanalen je ook kiest, je eigen website mag niet ontbreken in je blogstrategie.


Waarom op je bedrijfswebsite?

Je las het al in de inleiding: bloggen is goed voor de vindbaarheid van je website. Je bouwt een prachtig contentprofiel op: een groeiende verzameling artikelen met teksten, foto’s en video’s die raken met het hovenierschap en de tuinwereld. Zo leert Google jouw website met de juiste onderwerpen te koppelen, wat goed is voor je vindbaarheid. Zoekt iemand op ‘tuinontwerp’ en heb je daar veel over geblogd, dan wordt de kans groter dat je website hoger in de resultaten verschijnt. Bezoekers die de gewenste informatie op jouw blog vinden, vinden wellicht ook die ‘offerte aanvragen’-knop. En je bedrijfsblog is bij uitstek de plek om je projecten te showen.


Bovendien kan je een mooie wisselwerking bereiken tussen je blog en je andere kanalen, zoals de nieuwsbrief en social media. Ieder artikel kan je als bron gebruiken voor een post op bv. Facebook. Met iedere ‘like’ en ‘share’ wordt je blog meer opgepikt door de doelgroep. Zo kom je dichter bij je doel: stijgend websitebezoek, meer offerte-aanvragen en opdrachten.

 

En dan nu de blogtips.

 

Waar kan je over bloggen?

Waar je over blogt, daar ben je helemaal vrij in. Het is wel goed om altijd het doel voor ogen te houden. Dat doel kan ook gemengd zijn. Denk aan: je profileren als expert, de mensen achter het bedrijf laten zien, de klant mee laten kijken etc.

  • Projecten uitlichten: welke projecten ben je trots op? Maak er een blogartikel van. Heb je een portfolio op je website? Ook dan kun je projecten uitlichten op het blog.

  • Medewerkers uitlichten: mensen werken graag met mensen. Toon de mensen achter je bedrijf en creëer vertrouwen en herkenbaarheid.

  • Actualiteiten: wat speelt er zoal in je vakgebied? Laat zien dat je op de hoogte bent door erover te bloggen. Houd rekening met je doelgroep (potentiële klanten, relaties) en leg uit wat de ontwikkelingen voor hen betekenen en bieden.

  • Vragen beantwoorden: “OK Google, moet ik het gras maaien in de winter?“ - Met welke vragen worstelt je doelgroep? Zorg dat het antwoord bij jou te vinden is.

  • Achter de schermen: laat de bezoeker over je schouder meekijken. Laat zien hoe het proces werkt van ontwerp, uitvoering en onderhoud.

Hoe pak je het aan?

Begin eerst met een plan. Hoe vaak wil en kan je bloggen? Welke categorieën en onderwerpen neem je mee? Welke soorten content (tekst, foto’s, video’s) ga je gebruiken? Hoe maak je of wie maakt deze content? En je moet natuurlijk in de eerste plaats een blog hebben om deze content op te plaatsen.


Je kan het bloggen uitbesteden, maar ....

Bloggen is onderdeel van het SEO-pakket van B&S Media Internetmarketing. Daarnaast kan het als losse dienst worden afgenomen. Door te werken met een specialist weet je zeker dat jouw bedrijfsblog altijd gevuld is met verse artikelen. Je wordt begeleidt van plan tot productie, plaatsing en promotie. B&S Media is pro-actief en zal met voorstellen komen voor onderwerpen. Toch zal er altijd input van jou nodig zijn. Jij weet wat er speelt in je vakgebied en binnen je bedrijf, je komt bij de klant en voert de projecten uit.

Zo kom je aan content voor je blog

  • Neem een smartphone of (nog beter) camera mee naar ieder project en maak foto’s en filmpjes.

  • Laat geselecteerde projecten vastleggen door een derde partij (behind the scenes).

  • Abonneer je op nieuwsbrieven uit de sector en houd een lijst bij met interessante artikelen/onderwerpen.

  • Richt een plek in de bedrijfstuin in voor how-to video’s (plantverzorging, verstekken, onderhoud gras, aanleg kunstgras etc.)

  • Maak verslagen van vakdagen en beurzen.

  • Praat met klanten en ontdek wat ze bezighoudt.

  • ....

Moet je goed kunnen schrijven om te kunnen bloggen?

Het korte antwoord is ‘nee’. Het schrijven voor je blog kan je gerust uitbesteden. Professionele content creators en copywriters brengen je boodschap levendig over in woord en beeld. Je groene vingers hoeven maar even aan het toetsenbord, namelijk om contact op te nemen met B&S Media. Bellen mag natuurlijk ook!

Gratis advies voor leden Inkoopgilde

B&S Media is partner van Inkoopgilde en kan ook voor jou de online marketing verzorgen. Speciaal voor leden biedt het bureau een gratis quickscan en adviespakket t.w.v. €350,00. Neem contact op via bsmedia.nl/hoveniers haal meer klanten binnen via je website.

2023-01-30 16:19:00