Maak klanten van bezoekers met een gebruiksvriendelijke website

Maak klanten van bezoekers met een gebruiksvriendelijke website
Geplaatst in: Marketing

Is je hovenierswebsite nog wel up-to-date? Ontdek hoe een verouderde site mogelijk klanten wegjaagt en hoe je deze kunt verbeteren voor meer succes online. Leer waar je op moet
letten en hoe je jouw website gebruiksvriendelijker kunt maken, zodat meer bezoekers worden omgezet in tevreden klanten.

Internetmarketing voor hoveniers

Bij B&S Media Internetmarketing zijn we er trots op om leverancier te zijn van Inkoopgilde. We helpen met plezier en passie onze groene klanten bij het behalen van meer online succes. Dit doen we onder andere door middel van een gratis adviespakket voor leden, het ontwikkelen van (maatwerk-)websites, en het gebruik van Google Ads, Social Advertising en zoekmachine-optimalisatie (SEO). Daarnaast delen we op dit blog regelmatig handige tipswaarmee je als hovenier zelf kunt werken aan meer online succes.


Enkele blogs geleden gaven we 15 tips voor meer online succes met een nieuwe website. Nu gaan we kijken wat je met je bestaande website kunt doen om deze naar de huidige tijd
te halen en toekomstbestendig te maken. 

 

Ongemerkt verouderde website

Wanneer was de laatste keer dat je jouw hovenierswebsite hebt bekeken en getest op verschillende apparaten? We vragen dit, omdat een website verouderd kan zijn zonder dat je dit in eerste instantie doorhebt. Vaak vertaalt dit zich in verminderde gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid. De site kan er bijvoorbeeld prima uitzien op een desktop computer of laptop, maar op een smartphone amper leesbaar zijn. Of wellicht wordt alles prima weergegeven, maar moet de bezoeker wel 5 keer klikken of tappen om contact met je op te nemen. Misschien heeft er wel een wildgroei van ‘content’ plaatsgevonden over de jaren, waardoor mensen en zoekmachines door een dichte haag van informatie moeten ploegen om bij je kernboodschap en offerteknop te komen. Ook kan er ‘onder de grond’ van alles spelen, waardoor de website bijvoorbeeld langzaam laadt en amper nog in Google verschijnt. Met een verouderde website laat je dus kansen liggen om online opdrachten binnen te halen. 

 

Hoe weet je dan of je website verouderd is?

De meest basic methode om te checken of je website nog goed werkt is, zoals hierboven beschreven, namelijk door deze te door te lopen op verschillende apparaten. Vraag ook collega’s, vrienden en (mits dit bij je past) je klanten om de website te testen op hun desktop en smartphone.


Waarom testen op de smartphone?
Was het vroeger nog een nice-to-have, tegenwoordig is het essentieel dat je website goed te bekijken en gebruiken is op mobiele apparaten. Volgens de nieuwste cijfers bezoekt wereldwijd een kleine 60% websites op hun smartphone, tegenover 38% op de desktop en 2% op de tablet. 

 

Belangrijke onderzoeksvragen i.v.m. gebruiksvriendelijkheid zijn:

  • Laadt de website snel genoeg? Het gaat hier om seconden; veel mobiele gebruikers haken al na enkele seconden laadtijd af en veel van hen keren ook niet terug op je site
  • Is alle content goed zichtbaar en leesbaar, op zowel grote als kleine schermen? Dit hangt voor een groot deel samen met het volgende punt: responsiviteit
  • Is het onderwerp responsief, zodat de lay-out zich automatisch aanpast aan verschillende schermformaten en oriëntaties?
  • Is de navigatie gemakkelijk en intuïtief, zelfs op een touchscreen?
  • Wordt de gebruikerservaring niet verstoord door pop-ups of andere obstructies die het scherm volledig bedekken?

 

Technische test-tools

Bovenstaande methode van zelf onderzoeken en feedback vragen is direct uit te voeren en geeft je een aardig beeld van hoe de vlag erbij hangt. Voor wie de wortels van mogelijke
problemen wil onderzoeken, zijn er verschillende tools om de gebruiksvriendelijkheid van websites te testen. Als je jouw website aan Google Search Console hangt, bijvoorbeeld, krijg je toegang tot verschillende inzichten op het gebied van gebruiksvriendelijkheid op verschillende apparaten. Een andere handige tool is Google’s PageSpeed Insights, waarmee je dieper inzicht krijgt in de laadtijden van je website, uitgesplitst in verschillende belangrijke elementen. Wie zelf niet ‘in websites zit’, zal termen als “Largest Contentful Paint” en “Cumulative Shift” echter niet veel zeggen. Mocht je geïnteresseerd zijn, lees er dan meer over op het B&S Media Internetmarketing-blog.


Gratis adviespakket voor leden Inkoopgilde

Ben je benieuwd of jouw website nog up-to-date en toekomstbestendig is? B&S Media checkt het gratis voor je. We bieden leden van Inkoopgilde namelijk een gratis adviespakket ter waarde van €350,00.

Met het gratis adviespakket krijg je:

  • Een gratis Quickscan, bestaande uit:

    - Een kritische scan van de website

    - Een analyse van de vindbaarheid

    - Een uitgebreid marktonderzoek

    - Een uitgebreide concurrentieanalyse

    - Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek

  • Een gratis adviesgesprek met één van onze adviseurs
  • Een gratis lijst met concrete actiepunten

Meer weten? Neem contact op via bsmedia.nl/hoveniers en ontdek hoe B&S Media ook jouw online vindbaarheid kan vergroten. 

 

 

Zo maak je jouw website gebruiksvriendelijker

Net als een tuin is een website nooit écht af en altijd in ontwikkeling. Zoals de tuin met de seizoenen meebeweegt, beweegt een gezonde website mee met eisen, verwachtingen, technische standaarden en toekomstbeelden. Net als een tuin, vereist een website onderhoud en aandacht. En eens in de zoveel tijd trek je alles eruit en begin je opnieuw, met ervaringen als voedingsbodem voor een nieuwe website, gebouwd om weer vele seizoenen de beste gebruikerservaring te kunnen bieden. Tot het zover is, raden we aan om regelmatig je website door te lopen, zoals hierboven beschreven. Met de inzichten die je tijdens je onderzoek hebt verkregen, kun je gericht aan de slag gaan om je website te verbeteren. 

 

Mobiele website: wees vriendelijk voor smartphones

Nu je weet dat er inmiddels meer gesurfd wordt op smartphones dan op desktops en laptops, zul je zeker begrijpen waarom mobielvriendelijkheid bovenaan moet staan. De genoemde 60% mobiele websitebezoekers is een wereldwijd gemiddelde, maar je mag ervan uitgaan dat ruwweg de helft van je bezoekers mobiel op je website komt. Daarbij komt, dat Google mobielvriendelijke website prioriteit geeft bij het crawlen en indexeren. 

 

Wees vriendelijk voor smartphonegebruikers, en:

  • Beperk laadtijden: Of, zoals we in eerdergenoemde blogpost zeggen: verbeter de Page Speed van je website. We noemen in de blogpost 15 stappen die je kunt zetten om je website sneller te laten laden, waaronder het verkleinen/comprimeren van afbeeldingen en het efficiënt laden van deze plaatjes door middel van 'lazy loading', tot aan het opschonen van code en het 'preconnecten' met externe hulpmiddelen.
  • Zorg voor gemakkelijke navigatie. Maak de navigatie van je website eenvoudig en intuïtief, vooral op mobiele apparaten waar schermruimte beperkt is. Gebruik duidelijke menu's, zoekbalken en activerende knoppen om bezoekers te begeleiden naar de gewenste informatie.
  • Denk aan aanraakschermen. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen, zoals knoppen en links, groot genoeg zijn en voldoende ruimte hebben tussen elkaar, zodat ze gemakkelijk te tikken zijn op een touchscreen.
  • Minimaliseer pop-ups. Vermijd het gebruik van pop-ups die het hele scherm bedekken, vooral op mobiele apparaten waar ze de gebruikervaring kunnen verstoren. Als je pop-ups moet gebruiken, zorg er dan voor dat ze gemakkelijk te sluiten zijn en de gebruikservaringen niet verstoren.
  • Optimaliseer formulieren: Vereenvoudig formulieren voor mobiel gebruik door het aantal invoervelden te minimaliseren en het gebruik van autofill-functies te ondersteunen. Maak het voor gebruikers zo gemakkelijk mogelijk om gegevens in te voeren en te verzenden.
  • Kies een responsief ontwerp. Zorg ervoor dat je website is gebouwd met een responsief ontwerp, wat betekent dat de lay-out en inhoud zich automatisch aanpassen aan verschillende schermformaten en apparaten. Dit zorgt ervoor dat alle gebruikers dezelfde goede ervaring hebben, of ze nu op een computer, tablet of smartphone zitten.

Met deze mogelijke actiepunten voor mobielvriendelijkheid kan je to-do-lijst al behoorlijk uitlopen. We noemen er nog één en verruilen dan het computerscherm voor de buitenlucht. Want die ‘wildgroei aan content’: wat bedoelen we daarmee, wat kan het veroorzaken en hoe los je het op?

 

Content bijsnoeien

Het is alsof je tuin overwoekerd is geraakt door te veel planten, waardoor de essentiële bloemen en struiken niet meer opvallen. Net zoals je in je tuin moet snoeien en onderhouden om de schoonheid te onthullen, is het belangrijk om ook je website te 'snoeien' door overbodige content te verwijderen en de focus te leggen op wat echt belangrijk is voor je bezoekers: een duidelijke boodschap en een gemakkelijke manier om contact op te nemen.


Eenvoudiger gezegd: Als je website vol staat met een overvloed aan blogs en nieuwsberichten, kan het slim zijn om deze content eens kritisch te bekijken. Niet alleen omdat te veel content overweldigend kan zijn voor bezoekers, maar ook omdat dit de autoriteit van je website (die belangrijk is voor je positie in Google) negatief kan beïnvloeden. Een overdaad aan data kan namelijk leiden tot tragere laadtijden. Mogelijk zijn sommige onderwerpen niet meer relevant, waardoor bezoekers snel afhaken en zoekmachinegebruikers minder geneigd zijn door te klikken. Check daarom regelmatig de tuin op onkruid; door regelmatig de content bij te snoeien, blijft je online tuin netjes en overzichtelijk. Daarnaast laat je aan zoekmachines zoals Google zien dat je actief bezig bent met het beheren van je website, wat kan helpen om je hoger in de zoekresultaten te krijgen.

 

Denk je dat je wel wat content bij te snoeien hebt? Volg ons stappenplan content opruimen en geef je website weer ruimte om te groeien. 

 

Vraag het de marketingadviseur

Heb je vragen over of hulp nodig bij het gebruiksvriendelijk maken van je website? Neem gratis en vrijblijvend contact op met B&S Media Internetmarketing. Je krijgt direct een marketingadviseur te spreken

 

2024-04-04 11:41:00
Maak klanten van bezoekers met een gebruiksvriendelijke website
Geplaatst in: Marketing

Is je hovenierswebsite nog wel up-to-date? Ontdek hoe een verouderde site mogelijk klanten wegjaagt en hoe je deze kunt verbeteren voor meer succes online. Leer waar je op moet
letten en hoe je jouw website gebruiksvriendelijker kunt maken, zodat meer bezoekers worden omgezet in tevreden klanten.

Internetmarketing voor hoveniers

Bij B&S Media Internetmarketing zijn we er trots op om leverancier te zijn van Inkoopgilde. We helpen met plezier en passie onze groene klanten bij het behalen van meer online succes. Dit doen we onder andere door middel van een gratis adviespakket voor leden, het ontwikkelen van (maatwerk-)websites, en het gebruik van Google Ads, Social Advertising en zoekmachine-optimalisatie (SEO). Daarnaast delen we op dit blog regelmatig handige tipswaarmee je als hovenier zelf kunt werken aan meer online succes.


Enkele blogs geleden gaven we 15 tips voor meer online succes met een nieuwe website. Nu gaan we kijken wat je met je bestaande website kunt doen om deze naar de huidige tijd
te halen en toekomstbestendig te maken. 

 

Ongemerkt verouderde website

Wanneer was de laatste keer dat je jouw hovenierswebsite hebt bekeken en getest op verschillende apparaten? We vragen dit, omdat een website verouderd kan zijn zonder dat je dit in eerste instantie doorhebt. Vaak vertaalt dit zich in verminderde gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid. De site kan er bijvoorbeeld prima uitzien op een desktop computer of laptop, maar op een smartphone amper leesbaar zijn. Of wellicht wordt alles prima weergegeven, maar moet de bezoeker wel 5 keer klikken of tappen om contact met je op te nemen. Misschien heeft er wel een wildgroei van ‘content’ plaatsgevonden over de jaren, waardoor mensen en zoekmachines door een dichte haag van informatie moeten ploegen om bij je kernboodschap en offerteknop te komen. Ook kan er ‘onder de grond’ van alles spelen, waardoor de website bijvoorbeeld langzaam laadt en amper nog in Google verschijnt. Met een verouderde website laat je dus kansen liggen om online opdrachten binnen te halen. 

 

Hoe weet je dan of je website verouderd is?

De meest basic methode om te checken of je website nog goed werkt is, zoals hierboven beschreven, namelijk door deze te door te lopen op verschillende apparaten. Vraag ook collega’s, vrienden en (mits dit bij je past) je klanten om de website te testen op hun desktop en smartphone.


Waarom testen op de smartphone?
Was het vroeger nog een nice-to-have, tegenwoordig is het essentieel dat je website goed te bekijken en gebruiken is op mobiele apparaten. Volgens de nieuwste cijfers bezoekt wereldwijd een kleine 60% websites op hun smartphone, tegenover 38% op de desktop en 2% op de tablet. 

 

Belangrijke onderzoeksvragen i.v.m. gebruiksvriendelijkheid zijn:

  • Laadt de website snel genoeg? Het gaat hier om seconden; veel mobiele gebruikers haken al na enkele seconden laadtijd af en veel van hen keren ook niet terug op je site
  • Is alle content goed zichtbaar en leesbaar, op zowel grote als kleine schermen? Dit hangt voor een groot deel samen met het volgende punt: responsiviteit
  • Is het onderwerp responsief, zodat de lay-out zich automatisch aanpast aan verschillende schermformaten en oriëntaties?
  • Is de navigatie gemakkelijk en intuïtief, zelfs op een touchscreen?
  • Wordt de gebruikerservaring niet verstoord door pop-ups of andere obstructies die het scherm volledig bedekken?

 

Technische test-tools

Bovenstaande methode van zelf onderzoeken en feedback vragen is direct uit te voeren en geeft je een aardig beeld van hoe de vlag erbij hangt. Voor wie de wortels van mogelijke
problemen wil onderzoeken, zijn er verschillende tools om de gebruiksvriendelijkheid van websites te testen. Als je jouw website aan Google Search Console hangt, bijvoorbeeld, krijg je toegang tot verschillende inzichten op het gebied van gebruiksvriendelijkheid op verschillende apparaten. Een andere handige tool is Google’s PageSpeed Insights, waarmee je dieper inzicht krijgt in de laadtijden van je website, uitgesplitst in verschillende belangrijke elementen. Wie zelf niet ‘in websites zit’, zal termen als “Largest Contentful Paint” en “Cumulative Shift” echter niet veel zeggen. Mocht je geïnteresseerd zijn, lees er dan meer over op het B&S Media Internetmarketing-blog.


Gratis adviespakket voor leden Inkoopgilde

Ben je benieuwd of jouw website nog up-to-date en toekomstbestendig is? B&S Media checkt het gratis voor je. We bieden leden van Inkoopgilde namelijk een gratis adviespakket ter waarde van €350,00.

Met het gratis adviespakket krijg je:

  • Een gratis Quickscan, bestaande uit:

    - Een kritische scan van de website

    - Een analyse van de vindbaarheid

    - Een uitgebreid marktonderzoek

    - Een uitgebreide concurrentieanalyse

    - Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek

  • Een gratis adviesgesprek met één van onze adviseurs
  • Een gratis lijst met concrete actiepunten

Meer weten? Neem contact op via bsmedia.nl/hoveniers en ontdek hoe B&S Media ook jouw online vindbaarheid kan vergroten. 

 

 

Zo maak je jouw website gebruiksvriendelijker

Net als een tuin is een website nooit écht af en altijd in ontwikkeling. Zoals de tuin met de seizoenen meebeweegt, beweegt een gezonde website mee met eisen, verwachtingen, technische standaarden en toekomstbeelden. Net als een tuin, vereist een website onderhoud en aandacht. En eens in de zoveel tijd trek je alles eruit en begin je opnieuw, met ervaringen als voedingsbodem voor een nieuwe website, gebouwd om weer vele seizoenen de beste gebruikerservaring te kunnen bieden. Tot het zover is, raden we aan om regelmatig je website door te lopen, zoals hierboven beschreven. Met de inzichten die je tijdens je onderzoek hebt verkregen, kun je gericht aan de slag gaan om je website te verbeteren. 

 

Mobiele website: wees vriendelijk voor smartphones

Nu je weet dat er inmiddels meer gesurfd wordt op smartphones dan op desktops en laptops, zul je zeker begrijpen waarom mobielvriendelijkheid bovenaan moet staan. De genoemde 60% mobiele websitebezoekers is een wereldwijd gemiddelde, maar je mag ervan uitgaan dat ruwweg de helft van je bezoekers mobiel op je website komt. Daarbij komt, dat Google mobielvriendelijke website prioriteit geeft bij het crawlen en indexeren. 

 

Wees vriendelijk voor smartphonegebruikers, en:

  • Beperk laadtijden: Of, zoals we in eerdergenoemde blogpost zeggen: verbeter de Page Speed van je website. We noemen in de blogpost 15 stappen die je kunt zetten om je website sneller te laten laden, waaronder het verkleinen/comprimeren van afbeeldingen en het efficiënt laden van deze plaatjes door middel van 'lazy loading', tot aan het opschonen van code en het 'preconnecten' met externe hulpmiddelen.
  • Zorg voor gemakkelijke navigatie. Maak de navigatie van je website eenvoudig en intuïtief, vooral op mobiele apparaten waar schermruimte beperkt is. Gebruik duidelijke menu's, zoekbalken en activerende knoppen om bezoekers te begeleiden naar de gewenste informatie.
  • Denk aan aanraakschermen. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen, zoals knoppen en links, groot genoeg zijn en voldoende ruimte hebben tussen elkaar, zodat ze gemakkelijk te tikken zijn op een touchscreen.
  • Minimaliseer pop-ups. Vermijd het gebruik van pop-ups die het hele scherm bedekken, vooral op mobiele apparaten waar ze de gebruikervaring kunnen verstoren. Als je pop-ups moet gebruiken, zorg er dan voor dat ze gemakkelijk te sluiten zijn en de gebruikservaringen niet verstoren.
  • Optimaliseer formulieren: Vereenvoudig formulieren voor mobiel gebruik door het aantal invoervelden te minimaliseren en het gebruik van autofill-functies te ondersteunen. Maak het voor gebruikers zo gemakkelijk mogelijk om gegevens in te voeren en te verzenden.
  • Kies een responsief ontwerp. Zorg ervoor dat je website is gebouwd met een responsief ontwerp, wat betekent dat de lay-out en inhoud zich automatisch aanpassen aan verschillende schermformaten en apparaten. Dit zorgt ervoor dat alle gebruikers dezelfde goede ervaring hebben, of ze nu op een computer, tablet of smartphone zitten.

Met deze mogelijke actiepunten voor mobielvriendelijkheid kan je to-do-lijst al behoorlijk uitlopen. We noemen er nog één en verruilen dan het computerscherm voor de buitenlucht. Want die ‘wildgroei aan content’: wat bedoelen we daarmee, wat kan het veroorzaken en hoe los je het op?

 

Content bijsnoeien

Het is alsof je tuin overwoekerd is geraakt door te veel planten, waardoor de essentiële bloemen en struiken niet meer opvallen. Net zoals je in je tuin moet snoeien en onderhouden om de schoonheid te onthullen, is het belangrijk om ook je website te 'snoeien' door overbodige content te verwijderen en de focus te leggen op wat echt belangrijk is voor je bezoekers: een duidelijke boodschap en een gemakkelijke manier om contact op te nemen.


Eenvoudiger gezegd: Als je website vol staat met een overvloed aan blogs en nieuwsberichten, kan het slim zijn om deze content eens kritisch te bekijken. Niet alleen omdat te veel content overweldigend kan zijn voor bezoekers, maar ook omdat dit de autoriteit van je website (die belangrijk is voor je positie in Google) negatief kan beïnvloeden. Een overdaad aan data kan namelijk leiden tot tragere laadtijden. Mogelijk zijn sommige onderwerpen niet meer relevant, waardoor bezoekers snel afhaken en zoekmachinegebruikers minder geneigd zijn door te klikken. Check daarom regelmatig de tuin op onkruid; door regelmatig de content bij te snoeien, blijft je online tuin netjes en overzichtelijk. Daarnaast laat je aan zoekmachines zoals Google zien dat je actief bezig bent met het beheren van je website, wat kan helpen om je hoger in de zoekresultaten te krijgen.

 

Denk je dat je wel wat content bij te snoeien hebt? Volg ons stappenplan content opruimen en geef je website weer ruimte om te groeien. 

 

Vraag het de marketingadviseur

Heb je vragen over of hulp nodig bij het gebruiksvriendelijk maken van je website? Neem gratis en vrijblijvend contact op met B&S Media Internetmarketing. Je krijgt direct een marketingadviseur te spreken

 

2024-04-04 11:41:00