Online personeel werven: tips van je marketingbureau

Online personeel werven: tips van je marketingbureau
Geplaatst in: Marketing

De hovenierssector is de laatste jaren flink gegroeid. Er zijn veel nieuwe bedrijven bijgekomen en veel bestaande bedrijven breidden uit. Dat is op zich goed nieuws, maar de groei van de sector loopt samen met krapte op de arbeidsmarkt. Er is een tekort aan groen personeel! Loop jij daar ook tegenaan en heb je vacatures die je maar niet vervuld krijgt? Dan zijn deze tips van B&S Media Internetmarketing over online personeel werven voor jou. Van pakkende vacaturetekst tot Google Ads: zo zet je alle seinen op groen voor nieuw talent en ervaren hoveniers.

 

Concurreren om vakmensen

Wanneer er meer hoveniers zijn dan vacatures, hoef je als bedrijf relatief weinig over de vacature na te denken. Je pakt een standaard format, vertelt wat over je bedrijf en gaat al snel over op de eisen die je aan de kandidaat stelt. Nu is dat even anders. Er zijn meer vacatures dan kandidaten. Je concurreert nu met andere hoveniersbedrijven om vakmensen binnen te halen. Dat vergt meer denkwerk en inspanning dan je wellicht gewend bent. Maak je vacature opvallend en aantrekkelijk en zorg voor een dijk van een vacaturetekst.

 

Wat heb je te bieden

Begin met een brainstormsessie. Verplaats jezelf in de doelgroep, ga na waar deze naar op zoek is en bedenkt wat je bedrijf te bieden heeft. Denk aan groeikansen, werksfeer, werkgebied, het soort klanten, professioneel gereedschap, fijne collega’s, een eigen bedrijfsbus …Zoek je bijvoorbeeld een leerling-hovenier, waar zou deze (en zijn of haar mentor van school) warm van worden? Waarschijnlijk een flexibel rooster i.v.m. schooldagen, ‘erkend leerbedrijf’, een volwassen loon en persoonlijke begeleiding. En wat vindt iemand die reïntegreert na omscholing bij jou, of een ervaren hovenier die wil doorgroeien? Zet alles wat je bedenkt op papier. Er is niks te gek, wegstrepen kan later wel.

 

 

De vacature maken

 

Vacaturetekst

Als het goed is heeft de brainstormsessie je munitie opgeleverd voor de vacaturetekst. Je kan prima een standaard opbouw aanhouden. Het gaat erom hoe je een en ander invult. Geef ieder onderdeel de volle aandacht en probeer verschillende invalshoeken om deze in te vullen.

 

Titel:

het belangrijkste onderdeel van de online vacature. Dit is het eerste wat men ziet, vaak ook het enige, bij het Googlen en scrollen door vacaturesites. Kijk welke titels je concullega's gebruiken en doe het anders. In plaats van: “Gezocht: leerling-hovenier” schrijf je bijvoorbeeld: “Verdien méér als leerling-hovenier”. In plaats van: “Vacature: hovenier onderhoud” schrijf je: “De mooiste tuinen onderhouden?”. Het gaat hier om de andere invalshoek, namelijk dat je laat zien wat je biedt in plaats van wat je zoekt.

 

Elevator pitch

vat de vacature samen in maximaal 800 tekens. In twee á drie zinnen prijs je de vacature aan bij de juiste personen. Ter illustratie gaan we door met de leerling-hovenier: “Als leerling-hovenier een volwassen loon verdienen? [ Jouw hoveniersbedrijf ] heeft een vacature voor je. ✔Persoonlijke begeleiding ✔Erkend leerbedrijf. Solliciteer nu >”

 

Inleiding

de interesse is gewekt, de kandidaat heeft doorgeklikt naar de vacaturetekst. Dit is je kans om diegene verder jouw tuinpad op te leiden. Schrijf wervend en licht de aantrekkelijkste eigenschappen van het werk en het bedrijf uit. De elevator pitch is een mooie voorzet op de inleiding. Je kan deze zelfs overnemen (exclusief de ✔vinkjes) en van daaruit verder schrijven.

 

Functie-omschrijving

“Dit ga je doen:” en dan een droge opsomming van werkzaamheden, daar hark je geen talent mee binnen. Maak het levendig en geef een gevoel mee. “Als onderhoudshovenier bij [ Jouw hoveniersbedrijf ] heb je de ultieme vrijheid en zelfstandigheid. Met je eigen bedrijfswagen rijd je het land door van tuin naar tuin, de ene nog mooier dan de andere. Telkens als je naar de volgende klant rijdt, laat je een tevreden klant met perfect onderhouden tuin achter. ‘Krijg ik hier echt voor betaald?’, vraag je je af. Jazeker, jouw vakmanschap wordt goed beloond! Dit is wat we jou bieden …”

 

De vacature opmaken

Op sommige plekken, zoals je eigen website, heb je de mogelijkheid om je eigen opmaak voor de vacature te gebruiken. Grijp die kans. Uiteraard plaats je de vacature op je website, helemaal binnen je huisstijl. Maak ook een strakke pdf van je vacature die men kan opslaan en uitprinten. Voorzie het ontwerp van je bedrijfskleuren, logo en lettertype voor de herkenbaarheid. Sier het ontwerp met foto’s van projecten en, vooral, werknemers in actie. Hiermee kan de kandidaat zich identificeren. Versterk de vacature met een video die laat zien hoe het is om te werken bij jouw bedrijf. “Dat ziet eruit als mooi werk bij een tof bedrijf”. Dat is het gevoel dat je wilt bereiken.

 

Maak het solliciteren gemakkelijk

Bedenk dat de kandidaat die functie bij jou niet per se nodig heeft. We zijn online gewend geraakt aan een hoog niveau van gebruiksgemak. Als iets te veel moeite of handelingen kost, haken we al snel af. Zorg er daarom voor dat men in een paar klikken of taps de sollicitatie kan versturen. De taps noemen we niet voor niets, want ook via de smartphone of tablet moet men eenvoudig kunnen solliciteren.

Dus niet: “Schrijf een uitgebreide motivatiebrief en e-mail deze samen met je cv naar …“ maar wel: “Beschrijf hier kort waarom we bij elkaar passen, upload je cv en klik/tap op Verzenden. Je hoort snel van ons!”

 

De vacature promoten

Je hebt de beste vacaturetekst ooit gemaakt. De opmaak is om door een ringetje te halen en men kan rechtstreeks via je website solliciteren. Nu is het zaak om je vacature onder de aandacht te brengen bij de doelgroep.

 

Actielijst

 

Er is een aantal acties die je kan uitvoeren voor een goede basisverspreiding van je vacature. Wellicht had je deze zelf al op je lijstje staan; zie het dan als een reminder. Verderop geven we een paar tips out of the box

  • Plaats je vacature op bekende vacaturesites. Dat klinkt misschien als een open tuindeur, maar we lichten even extra toe waarom. Naast dat deze sites bezocht worden door werkzoekenden, hebben ze over het algemeen een flinke database aan potentiële kandidaten. Je hebt kans dat jouw vacature meegaat in de nieuwsbrief, in de ‘alerts’ verschijnt als iemand inlogt en op social media wordt geplaatst en verspreid.
  • Plaats de vacature op je eigen social mediakanalen. Spoor je fans aan om de vacature te delen met vrienden en bekenden.
  • Veel vakwebsites hebben een vacaturepagina. Inventariseer waar je met jouw vacature wilt zijn en make it happen.
  • Neem de vacature op in je nieuwsbrief. Ook al gaat je nieuwsbrief naar klanten, je weet nooit wie een tophovenier is of kent, die op zoek is naar een nieuwe uitdaging.



Tips out of the box

Tot slot hebben we een tweetal tips voor je, waarmee je nog meer ijzers in de vuurkorf gooit voor het online werven van groen personeel.

 

Google search

ben je op zoek naar meer mogelijkheden om je vacature online te verspreiden? Wijd er eens een Google-sessie aan. Zoek op vergelijkbare vacatures en zie waar je concullega’s opduiken. Hier wil jij ook zijn!

 

Google Ads

Heb je Google Ads wel eens gebruikt voor het werven van klanten? Hiermee kan je gericht je doelgroep online bereiken en verleiden tot het opvragen van een offerte. Je bepaalt zelf je budget en hebt direct inzicht in je resultaten. Je voelt hem al aankomen: zet Google Ads in voor je vacature!



B&S Media X Hoveniers

Online marketingbureau B&S Media uit Kampen heeft ervaring met het online werven van personeel én met online marketing voor hoveniers. Als partner van Inkoopgilde bieden zij leden een gratis adviespakket ter waarde van t.w.v. €350,-. Deze bestaat uit een gratis quickscan, een gratis adviesgesprek met een marketingadviseur en een lijst met concrete actiepunten

2023-02-23 14:28:00
Online personeel werven: tips van je marketingbureau
Geplaatst in: Marketing

De hovenierssector is de laatste jaren flink gegroeid. Er zijn veel nieuwe bedrijven bijgekomen en veel bestaande bedrijven breidden uit. Dat is op zich goed nieuws, maar de groei van de sector loopt samen met krapte op de arbeidsmarkt. Er is een tekort aan groen personeel! Loop jij daar ook tegenaan en heb je vacatures die je maar niet vervuld krijgt? Dan zijn deze tips van B&S Media Internetmarketing over online personeel werven voor jou. Van pakkende vacaturetekst tot Google Ads: zo zet je alle seinen op groen voor nieuw talent en ervaren hoveniers.

 

Concurreren om vakmensen

Wanneer er meer hoveniers zijn dan vacatures, hoef je als bedrijf relatief weinig over de vacature na te denken. Je pakt een standaard format, vertelt wat over je bedrijf en gaat al snel over op de eisen die je aan de kandidaat stelt. Nu is dat even anders. Er zijn meer vacatures dan kandidaten. Je concurreert nu met andere hoveniersbedrijven om vakmensen binnen te halen. Dat vergt meer denkwerk en inspanning dan je wellicht gewend bent. Maak je vacature opvallend en aantrekkelijk en zorg voor een dijk van een vacaturetekst.

 

Wat heb je te bieden

Begin met een brainstormsessie. Verplaats jezelf in de doelgroep, ga na waar deze naar op zoek is en bedenkt wat je bedrijf te bieden heeft. Denk aan groeikansen, werksfeer, werkgebied, het soort klanten, professioneel gereedschap, fijne collega’s, een eigen bedrijfsbus …Zoek je bijvoorbeeld een leerling-hovenier, waar zou deze (en zijn of haar mentor van school) warm van worden? Waarschijnlijk een flexibel rooster i.v.m. schooldagen, ‘erkend leerbedrijf’, een volwassen loon en persoonlijke begeleiding. En wat vindt iemand die reïntegreert na omscholing bij jou, of een ervaren hovenier die wil doorgroeien? Zet alles wat je bedenkt op papier. Er is niks te gek, wegstrepen kan later wel.

 

 

De vacature maken

 

Vacaturetekst

Als het goed is heeft de brainstormsessie je munitie opgeleverd voor de vacaturetekst. Je kan prima een standaard opbouw aanhouden. Het gaat erom hoe je een en ander invult. Geef ieder onderdeel de volle aandacht en probeer verschillende invalshoeken om deze in te vullen.

 

Titel:

het belangrijkste onderdeel van de online vacature. Dit is het eerste wat men ziet, vaak ook het enige, bij het Googlen en scrollen door vacaturesites. Kijk welke titels je concullega's gebruiken en doe het anders. In plaats van: “Gezocht: leerling-hovenier” schrijf je bijvoorbeeld: “Verdien méér als leerling-hovenier”. In plaats van: “Vacature: hovenier onderhoud” schrijf je: “De mooiste tuinen onderhouden?”. Het gaat hier om de andere invalshoek, namelijk dat je laat zien wat je biedt in plaats van wat je zoekt.

 

Elevator pitch

vat de vacature samen in maximaal 800 tekens. In twee á drie zinnen prijs je de vacature aan bij de juiste personen. Ter illustratie gaan we door met de leerling-hovenier: “Als leerling-hovenier een volwassen loon verdienen? [ Jouw hoveniersbedrijf ] heeft een vacature voor je. ✔Persoonlijke begeleiding ✔Erkend leerbedrijf. Solliciteer nu >”

 

Inleiding

de interesse is gewekt, de kandidaat heeft doorgeklikt naar de vacaturetekst. Dit is je kans om diegene verder jouw tuinpad op te leiden. Schrijf wervend en licht de aantrekkelijkste eigenschappen van het werk en het bedrijf uit. De elevator pitch is een mooie voorzet op de inleiding. Je kan deze zelfs overnemen (exclusief de ✔vinkjes) en van daaruit verder schrijven.

 

Functie-omschrijving

“Dit ga je doen:” en dan een droge opsomming van werkzaamheden, daar hark je geen talent mee binnen. Maak het levendig en geef een gevoel mee. “Als onderhoudshovenier bij [ Jouw hoveniersbedrijf ] heb je de ultieme vrijheid en zelfstandigheid. Met je eigen bedrijfswagen rijd je het land door van tuin naar tuin, de ene nog mooier dan de andere. Telkens als je naar de volgende klant rijdt, laat je een tevreden klant met perfect onderhouden tuin achter. ‘Krijg ik hier echt voor betaald?’, vraag je je af. Jazeker, jouw vakmanschap wordt goed beloond! Dit is wat we jou bieden …”

 

De vacature opmaken

Op sommige plekken, zoals je eigen website, heb je de mogelijkheid om je eigen opmaak voor de vacature te gebruiken. Grijp die kans. Uiteraard plaats je de vacature op je website, helemaal binnen je huisstijl. Maak ook een strakke pdf van je vacature die men kan opslaan en uitprinten. Voorzie het ontwerp van je bedrijfskleuren, logo en lettertype voor de herkenbaarheid. Sier het ontwerp met foto’s van projecten en, vooral, werknemers in actie. Hiermee kan de kandidaat zich identificeren. Versterk de vacature met een video die laat zien hoe het is om te werken bij jouw bedrijf. “Dat ziet eruit als mooi werk bij een tof bedrijf”. Dat is het gevoel dat je wilt bereiken.

 

Maak het solliciteren gemakkelijk

Bedenk dat de kandidaat die functie bij jou niet per se nodig heeft. We zijn online gewend geraakt aan een hoog niveau van gebruiksgemak. Als iets te veel moeite of handelingen kost, haken we al snel af. Zorg er daarom voor dat men in een paar klikken of taps de sollicitatie kan versturen. De taps noemen we niet voor niets, want ook via de smartphone of tablet moet men eenvoudig kunnen solliciteren.

Dus niet: “Schrijf een uitgebreide motivatiebrief en e-mail deze samen met je cv naar …“ maar wel: “Beschrijf hier kort waarom we bij elkaar passen, upload je cv en klik/tap op Verzenden. Je hoort snel van ons!”

 

De vacature promoten

Je hebt de beste vacaturetekst ooit gemaakt. De opmaak is om door een ringetje te halen en men kan rechtstreeks via je website solliciteren. Nu is het zaak om je vacature onder de aandacht te brengen bij de doelgroep.

 

Actielijst

 

Er is een aantal acties die je kan uitvoeren voor een goede basisverspreiding van je vacature. Wellicht had je deze zelf al op je lijstje staan; zie het dan als een reminder. Verderop geven we een paar tips out of the box

  • Plaats je vacature op bekende vacaturesites. Dat klinkt misschien als een open tuindeur, maar we lichten even extra toe waarom. Naast dat deze sites bezocht worden door werkzoekenden, hebben ze over het algemeen een flinke database aan potentiële kandidaten. Je hebt kans dat jouw vacature meegaat in de nieuwsbrief, in de ‘alerts’ verschijnt als iemand inlogt en op social media wordt geplaatst en verspreid.
  • Plaats de vacature op je eigen social mediakanalen. Spoor je fans aan om de vacature te delen met vrienden en bekenden.
  • Veel vakwebsites hebben een vacaturepagina. Inventariseer waar je met jouw vacature wilt zijn en make it happen.
  • Neem de vacature op in je nieuwsbrief. Ook al gaat je nieuwsbrief naar klanten, je weet nooit wie een tophovenier is of kent, die op zoek is naar een nieuwe uitdaging.



Tips out of the box

Tot slot hebben we een tweetal tips voor je, waarmee je nog meer ijzers in de vuurkorf gooit voor het online werven van groen personeel.

 

Google search

ben je op zoek naar meer mogelijkheden om je vacature online te verspreiden? Wijd er eens een Google-sessie aan. Zoek op vergelijkbare vacatures en zie waar je concullega’s opduiken. Hier wil jij ook zijn!

 

Google Ads

Heb je Google Ads wel eens gebruikt voor het werven van klanten? Hiermee kan je gericht je doelgroep online bereiken en verleiden tot het opvragen van een offerte. Je bepaalt zelf je budget en hebt direct inzicht in je resultaten. Je voelt hem al aankomen: zet Google Ads in voor je vacature!



B&S Media X Hoveniers

Online marketingbureau B&S Media uit Kampen heeft ervaring met het online werven van personeel én met online marketing voor hoveniers. Als partner van Inkoopgilde bieden zij leden een gratis adviespakket ter waarde van t.w.v. €350,-. Deze bestaat uit een gratis quickscan, een gratis adviesgesprek met een marketingadviseur en een lijst met concrete actiepunten

2023-02-23 14:28:00